Deel deze vacature

Wmo Consulent

Opleidingsniveau

HBO

Locatie

Gouda

Uren

32 uur

Startdatum

16 augustus 2021

Deze vacature is met succes ingevuld.

dit ga je doen

Sinds de decentralisaties Wmo, Jeugd en Participatie ligt de verantwoordelijkheid voor een groot aantal taken waarmee een verschil gemaakt kan worden in het dagelijkse leven voor inwoners in de handen van de gemeente. Nog nooit eerder heeft de verantwoordelijkheid voor zoveel taken op één plek gelegen. Dit geeft de gemeente de mogelijkheid én opdracht om oplossingen te zoeken over de domeinen van de wetten heen. Samen met de inwoner, in aansluiting op zijn of haar leefwereld. Om deze opdracht te realiseren zijn er vanaf 1 januari 2021 drie nieuwe afdelingen gestart, die samen de integrale uitvoeringsorganisatie sociaal domein vormen.

Eén van de afdelingen is de afdeling OSA, Opgroeien en Start Arbeidsmarkt (circa 40 FTE). Deze afdeling ondersteunt gezinnen die een hulpvraag hebben op meerdere leefgebieden (opvoeding, wonen, financiën, sociale relaties, lichamelijke en psychische gezondheid en werk & activiteiten) vanuit de aanvliegroute van jeugdigen van 0 tot 27 jaar. Voor deze kwetsbare groep wordt met een integrale blik gekeken naar aanvragen jeugdhulp waarbij naast hulpverlening ook aandacht is voor andere interventies bijvoorbeeld begeleiding naar school of de arbeidsmarkt.

Als Wmo consulent help je mensen die hulp nodig hebben zo veel mogelijk zelfstandig thuis te laten wonen. Dit doe je door hun aanvragen op het brede gebied van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) te behandelen binnen het Goudse beleid. Je bent zelfstandig in staat om meldingen te beoordelen, de inwoner naar passende hulp en/of voorzieningen te verwijzen en de ingezette hulp te evalueren en bij te stellen. Je krijgt energie van gesprekken voeren met inwoners en samen opzoek gaan naar een passende oplossing.

Je werkt veel samen met collega’s in het Huis van de Stad, maar ook met partners daarbuiten. Denk daarbij aan juridische medewerkers, medewerkers applicatiebeheer, senior medewerkers, medewerkers administratie, consulenten Jeugd, Inkomen en Werk en de afdeling beleid.
Externe contacten heb je uiteraard met inwoners, maar ook met de GGD, extern indicatieorganen, zorgaanbieders, voorliggende voorzieningen, vervoerders, ziekenhuis en het sociaal team. 

De werkzaamheden:

  • Uitvoeren van vraagverheldering en beoordeling van aanvragen Wmo (denk aan begeleiding, hulp bij het huishouden, vervoersvoorzieningen, rolstoelvoorzieningen en woonvoorzieningen) bij voorkeur gedaan middels huisbezoek(en);
  • Onderzoek doen met als doel zorgen voor de juiste hulp en/of passende (maatwerk)voorziening(en) eventueel met sociaal medische advisering;
  • Beslissen over de in te zetten ondersteuning (inclusief de eigen mogelijkheden en de mogelijkheden in het sociale netwerk en algemene voorzieningen) in het kader van wet- en regelgeving en dit onderbouwen;
  • Zorgdragen voor de benodigde kennisoverdracht intern en extern naar cliënten en ketenpartners.
  • Voorlichting en advies geven over de Wmo aan cliënten, doelgroepen en externe instanties;
  • Beoordelen en toetsen van complexe en minder complexe besluiten van collega consulenten;
  • Leggen van verbanden wat ten goede komt aan de integrale dienstverlening aan de cliënt.
  • Proactief schakelen met interne collega’s en / of andere externe instanties bij problematiek op andere gebieden;
  • Meedenken over oplossingen en doet voorstellen voor gesignaleerde verbeterpunten.

Samenvijf: tijd voor iets nieuws
Samenvijf staat voor een nieuwe manier van werken: we bieden je uitdagend werk bij onze opdrachtgevers en geven je daarnaast iedere week tijd om iets goeds te doen voor de maatschappij. Zo doorbreek jij je routine en heb je een werkweek met meer afwisseling en inspiratie. Samen zorgen we ervoor dat de maatschappij nog mooier wordt. We vertellen je er graag meer over.

Jouw profiel

  • Je hebt een hbo-diploma, bij voorkeur in de richting van Ergotherapie, Social Work, MWD, SPH of andere relevante opleiding;
  • Je hebt een aantal jaar werkervaring in de functie WMO Consulent bij een Gemeente;
  • Je hebt kennis van de wet- en regelgeving in het sociaal domein en specifiek de Wmo;
  • Je hebt kennis van het hulpaanbod en verschillende hulpverleningsmethodieken.
  • Je hebt affiniteit met de doelgroep 18-27 jaar

Waarom samenvijf

Impact maken

We geven je de tijd om iets goeds te doen bij een maatschappelijke organisatie in jouw regio met behoud van salaris (lees meer)

Betrokken werkgever

We vinden een persoonlijke benadering en open communicatie belangrijk. Je staat er op je opdracht nooit alleen voor

Fijne werksfeer

Je wordt onderdeel van Samenvijf. We scoren een 8,9 op medewerkerstevredenheid (het is hier dus écht leuk! 😉)

Ontwikkelings­mogelijkheden

We focussen op (werk)geluk, persoonlijke groei en geven je de kans om je als professional verder te ontwikkelen bij opdrachtgevers

Eerlijke beloning

Een aantrekkelijk salaris, reiskostenvergoeding, pensioenregeling en genoeg vakantiedagen om weer helemaal op te laden

tijd voor iets nieuws

Samenvijf staat voor een nieuwe manier van werken: we bieden je uitdagend werk bij onze opdrachtgevers en geven je daarnaast iedere week tijd om iets goeds te doen voor de maatschappij. Zo doorbreek jij je routine en heb je een werkweek met meer afwisseling en inspiratie. Samen zorgen we ervoor dat de maatschappij nog mooier wordt. We vertellen je er graag meer over.

Heb je interesse?

Heb je interesse? We ontvangen graag je cv en motivatiebrief voor 3 augustus.

Wil je meer informatie over de vacature of wil je direct iemand spreken? Bel, Whatsapp of mail met Satvika (06-20686793 of satvika@samenvijf.nl). Lees hier wat het betekent om bij Samenvijf te werken. Sluit deze vacature (nu nog) niet volledig aan bij je profiel? Doe dan een open sollicitatie en schrijf je in bij Samenvijf.

Solliciteer hier

Heb je interesse? We ontvangen graag je cv en motivatiebrief voor 3 augustus.

Wil je meer informatie over de vacature of wil je direct iemand spreken? Bel, Whatsapp of mail met Satvika (06-20686793 of satvika@samenvijf.nl). Lees hier wat het betekent om bij Samenvijf te werken. Sluit deze vacature (nu nog) niet volledig aan bij je profiel? Doe dan een open sollicitatie en schrijf je in bij Samenvijf.

Deel deze vacature

Het sollicitatieproces

1

Leuk! Je hebt je droombaan gevonden en gesolliciteerd. Binnen drie dagen nemen wij contact met je op.

2

We leren je graag beter kennen om te kijken of je ambities aansluiten bij Samenvijf.

3

Tijdens een persoonlijk gesprek bij de opdrachtgever bespreek je vakinhoudelijke zaken en neem je een kijkje op je toekomstige werkplek.

4

Hebben we een klik? Dan doen we jou een passend voorstel met mooie arbeidsvoorwaarden.

5

Ben je akkoord met de arbeidsvoorwaarden? Welkom bij Samenvijf! We kijken uit naar een mooie samenwerking.

Relevante vacatures

Beleidsadviseur Armoedebeleid
HBO
16 uur
Ijsselstein
19 mei 2025
Senior Juridisch Adviseur Ruimtelijk Domein
HBO
24 uur
Amersfoort
6 mei 2025

Job Alert

Wil je altijd op de hoogte zijn van onze nieuwe vacatures?

Direct op de hoogte zijn van de nieuwste vacatures? Schrijf je snel in!