Deel deze vacature

Coach Hulpteam Toeslagen

Opleidingsniveau

HBO

Locatie

Rotterdam

Uren

32 - 36 uur

Startdatum

5 april 2021

Deze vacature is met succes ingevuld.

dit ga je doen

Voor het Hulpteam Toeslagen 010 zoeken wij een Coach Hulpteam Toeslagen. De aanleiding van deze nieuwe functie is de nieuw aangenomen motie “Een frisse en eerlijke start”. Deze motie draagt het college op om een gemeentelijk vangnet voor in de toeslagenaffaire gedupeerde ouders te organiseren, te onderzoeken hoe de gemeentelijke ombudsman hier een rol in kan hebben en ook om een lokale oproep te doen om zo (meer) gedupeerde ouders te bereiken.
De doelgroep waarop je je gaat richten zijn ouders die gedupeerd zijn geraakt door de toeslagenaffaire. Gedupeerde ouders hebben, naar verhouding vaker dan andere Rotterdammers, te maken met wantrouwen tegenover lokale en landelijke overheidsinstanties en de Belastingdienst in het bijzonder. Ook hebben zij, vaker dan andere Rotterdammers, te maken met zwaardere financiële- en andere (multi)problematiek waardoor veelal intensievere en langduriger begeleiding dan gemiddeld nodig is. Dit vraagt om een specifieke aanpak in begeleiding, casusregie, aanvullende voorzieningen en additionele financiering van maatwerkvoorzieningen die niet in alle gevallen binnen de reguliere kaders valt. Denk bijvoorbeeld aan specialistische juridische ondersteuning, schuldhulpverlening en bemiddeling met schuldeisers en niet in de laatste plaats de Belastingdienst. Er is, zeker in het begin van het contact, een langere tijd nodig om vertrouwen (terug) te winnen zodat er een grotere kans is dat de aangeboden ondersteuning wordt geaccepteerd. Daarbij ben je het vaste aanspreekpunt voor de gedupeerde ouders waarbij je op een empathische manier casusregie voert.
Omdat het een nieuwe functie betreft is de werkwijze niet in beton gegoten. Naast het uitvoeren van casusregie, zul je ook een essentiele rol vervullen bij de ontwikkeling van het projectteam. Omdat het een project betreft, heb je te maken met minder vastigheid, minder structuur en meer ontwikkelingen. Je denkt daarom mee in het maken van werkinstructies, samenwerkingsverbanden en zoekt de verbinding met de Belastingdienst.
De fases van de werkwijze zijn globaal:

  • Aanmelding van de gedupeerde ouders; (via ombudsman, UHT of intern)
  • Intakegesprek met de gedupeerde ouders:
  • Hulp- en dienstverlening aan de gedupeerde ouders.

Tijdens deze fases werk je nauw samen met de gemeentelijke ombudsman. De ombudsman heeft een monitorfunctie daar waar de aanmelding via de ombudsman is verlopen. In de eerste twee fases stem je per casus af wie welke taken oppakt. Tijdens de ondersteuning ben jij de casusregisseur en doe jij waar je goed in bent; hulp- en dienstverlening bieden aan de gedupeerde ouders, samenwerken en afstemmen met je collega hulp- en dienstverleners en oog houden voor de verschillende belangen. De ombudsman blijft wel betrokken en monitort het verloop van de contacten en trajecten.
Je komt te werken binnen een team van dedicated medewerkers dat bestaat uit experts op diverse uitvoeringsgebieden. Je kunt denken aan deskundigen op het gebied van juridische, psycho-sociale en financiële vraagstukken.

Samenvijf: tijd voor iets nieuws
Samenvijf staat voor een nieuwe manier van werken: we bieden je uitdagend werk bij onze opdrachtgevers en geven je daarnaast iedere week tijd om iets goeds te doen voor de maatschappij. Zo doorbreek jij je routine en heb je een werkweek met meer afwisseling en inspiratie. Samen zorgen we ervoor dat de maatschappij nog mooier wordt. We vertellen je er graag meer over.

Jouw profiel

  • Je hebt een hbo-diploma in de richting van SPV, SW, MWD of SJD;
  • Je hebt minimaal 1 jaar relevante werkervaring met problematiek op meerdere leefgebieden met in het bijzonder financiën;
  • Je hebt kennis van de sociale kaart in Rotterdam, door eerdere opgedane werkervaring, stages, curssusen, etc;
  • Je hebt ervaring met uitvoering van begleidingstrajecten. 
  • Je hebt ervaring met het werken onder een hoge werkdruk in politiek bestuurlijke omgeving, waarbij jij als professional streeft naar duurzame samenwerking en belang behartigen; 
  • Je hebt affiniteit hebt met stress sensitieve hulp- en dienstverlening, d.m.v. stages, trainingen, minor, vrijwilligerswerk, nevenactiviteiten, etc; 
  • Je hebt ervaring met regie voeren in een nauwe en complexe samenwerking met andere hulp en dienstverlenende organisaties; 
  • Je hebt affiniteit met projectmatig werken door eerdere werkervaring(en) met projecten. 

Waarom samenvijf

Impact maken

We geven je de tijd om iets goeds te doen bij een maatschappelijke organisatie in jouw regio met behoud van salaris (lees meer)

Betrokken werkgever

We vinden een persoonlijke benadering en open communicatie belangrijk. Je staat er op je opdracht nooit alleen voor

Fijne werksfeer

Je wordt onderdeel van Samenvijf. We scoren een 8,9 op medewerkerstevredenheid (het is hier dus écht leuk! 😉)

Ontwikkelings­mogelijkheden

We focussen op (werk)geluk, persoonlijke groei en geven je de kans om je als professional verder te ontwikkelen bij opdrachtgevers

Eerlijke beloning

Een aantrekkelijk salaris, reiskostenvergoeding, pensioenregeling en genoeg vakantiedagen om weer helemaal op te laden

tijd voor iets nieuws

Samenvijf staat voor een nieuwe manier van werken: we bieden je uitdagend werk bij onze opdrachtgevers en geven je daarnaast iedere week tijd om iets goeds te doen voor de maatschappij. Zo doorbreek jij je routine en heb je een werkweek met meer afwisseling en inspiratie. Samen zorgen we ervoor dat de maatschappij nog mooier wordt. We vertellen je er graag meer over.

Heb je interesse?

Heb je interesse? We ontvangen graag je cv en motivatiebrief voor vrijdag 26 maart.

Wil je meer informatie over de vacature of wil je direct iemand spreken? Bel, Whatsapp of mail met Marc (06-26708599 of marc@samenvijf.nl). Lees hier wat het betekent om bij Samenvijf te werken. Sluit deze vacature (nu nog) niet volledig aan bij je profiel? Doe dan een open sollicitatie en schrijf je in bij Samenvijf.

Solliciteer hier

Heb je interesse? We ontvangen graag je cv en motivatiebrief voor vrijdag 26 maart.

Wil je meer informatie over de vacature of wil je direct iemand spreken? Bel, Whatsapp of mail met Marc (06-26708599 of marc@samenvijf.nl). Lees hier wat het betekent om bij Samenvijf te werken. Sluit deze vacature (nu nog) niet volledig aan bij je profiel? Doe dan een open sollicitatie en schrijf je in bij Samenvijf.

Deel deze vacature

Het sollicitatieproces

1

Leuk! Je hebt je droombaan gevonden en gesolliciteerd. Binnen drie dagen nemen wij contact met je op.

2

We leren je graag beter kennen om te kijken of je ambities aansluiten bij Samenvijf.

3

Tijdens een persoonlijk gesprek bij de opdrachtgever bespreek je vakinhoudelijke zaken en neem je een kijkje op je toekomstige werkplek.

4

Hebben we een klik? Dan doen we jou een passend voorstel met mooie arbeidsvoorwaarden.

5

Ben je akkoord met de arbeidsvoorwaarden? Welkom bij Samenvijf! We kijken uit naar een mooie samenwerking.

Relevante vacatures

Communicatieadviseur Stadskwartier
HBO
28 - 32 uur
Assen
2 juni 2025
Medewerker Frontoffice Burgerzaken
24 - 36 uur
Rhoon
31 mei 2025
Gezinscoach
HBO
20 - 24 uur
Heerde
1 juli 2025

Job Alert

Wil je altijd op de hoogte zijn van onze nieuwe vacatures?

Direct op de hoogte zijn van de nieuwste vacatures? Schrijf je snel in!