Werken tijdens corona: Wmo Consulent

Inmiddels werkt een groot deel van Nederland alweer een flinke periode vanuit huis in verband met corona. Voor veel beroepen heeft het thuiswerken een grote impact. Want hoe leg je een huisbezoek af wanneer je de deur niet uit mag? En welke creatieve en innovatieve oplossingen zijn er nodig om de kwaliteit te waarborgen? En hoe houd je contact met je collega’s? We nemen je mee hoe onze collega’s het thuiswerken ervaren. Onze collega Saskia trapt af.

Saskia werkt via Samenvijf als Wmo Consulent bij Gemeente Haarlemmermeer. Als consulent behandelt ze aanvragen van klanten vanuit de Wet Maatschappelijk Ondersteuning. Hiervoor maakt ze een inschatting of de klant recht heeft op maatwerkvoorzieningen zodat deze persoon langer thuis kan blijven wonen. Denk bijvoorbeeld aan de aanvraag van dagbesteding, individuele begeleiding thuis en huishoudelijke ondersteuning.

Hoe ziet je thuiswerkplek eruit?
“Ik had thuis, nadat mijn zoon onlangs uit huis is gegaan, recent een aparte ruimte opgeruimd en ingericht als logeerkamer/kantoorruimte. Vanuit de gemeente is mij een laptop en een telefoon beschikbaar gesteld waarmee ik ook al voor de coronacrisis thuis kon werken. Toen na twee weken thuis werken bleek dat deze situatie veel langer zou gaan duren, ben ik naar het gemeentehuis in Hoofddorp gereden om daar een beeldscherm en een apart toetsenbord op te halen. Ik kreeg namelijk vierkante ogen van het turen op het kleine beeldscherm en een stijve nek van het voorovergebogen zitten werken. Helemaal top nu!”

Normaal gesproken bezoek je klanten thuis en voer je een ‘keukentafelgesprek’. Hoe heb je nu contact met je klanten?
“Een nieuwe aanvraag van een klant wordt digitaal aan ons toebedeeld. Ik beheer mijn werkvoorraad dus online. Daarna nemen we telefonisch contact op met de klant en voeren we voor waar nodig een zogeheten ‘keukentafelgesprek’. Tijdens dit gesprek maken we een analyse van de hulpvraag en de omgeving van de klant. Waar we voorheen bij de mensen thuis kwamen, gaat alles nu telefonisch of digitaal. Na zo’n gesprek is het aan ons om te bepalen of er voor de aanvraag voldoende grond is voor een toekenning. Ik schrijf daarop een plan van aanpak en stuur dat via de mail naar mijn klanten toe. Ook hun akkoord op het plan gebeurt digitaal. Zo kunnen we ook in tijden van corona ons werk goed blijven uitvoeren”

Hoe waarborg je de kwaliteit van je werkzaamheden momenteel, nu de invulling van de werkzaamheden anders is?
“Ik vergaar zoveel mogelijk bestaande informatie over klanten om mijn bevindingen te toetsen. Ik bel nu ook vaker dan anders met huisartsenpraktijken, zorgaanbieders of familieleden van klanten om de informatie zoveel als mogelijk te objectiveren. Als ik twijfel over de inhoud of de vorm, dan leg ik het voor aan een collega. Vaak spar ik telefonisch of via de mail met de kwaliteitsmedewerker.”

Hoe reageren je klanten (aanvragers van een Wmo-voorziening) op het feit dat je nu vanuit huis werkt?
“Eigenlijk vinden de klanten het prima en zijn ze blij dat we het werk voortzetten. Soms werkt het zelfs sneller, omdat stukken via de mail direct bij de klant belanden. Er kan dan snel gehandeld worden, hetgeen gewaardeerd wordt door hen. “

Hoe onderhoud je het contact met collega’s?
“We vergaderen online via Skype. Soms is de toon heel zakelijk en soms wordt er ook even goed gelachen met elkaar, net zoals dat onder normale omstandigheden gaat. Geregeld bel ik collega’s om te sparren over dossiers en om te vragen hoe het met ze gaat. Daarnaast wordt er uiteraard ook nog altijd via de mail gecommuniceerd.”

En tot slot, niet geheel onbelangrijk, wie brengt nu jouw koffie?
“Natuurlijk was ik altijd degene die het meest koffie haalde omdat ik zo’n ongelooflijke ‘koffieleut’ ben en omdat ik zo sociaal ben, haha! Soms komt mijn zoon (24) met zijn net wakker geworden hoofd om de hoek als ik er al een halve werkdag op heb zitten en vraagt of ‘moeders’ nog wat wil drinken! Gebeurt dit niet, dan loop ik meerdere keren per dag de trap op en neer om goed voor mijzelf te zorgen.

Al met al mis ik het échte contact met collega’s wel het meest in deze werkwijze. Hun verhalen, anekdotes, gezelligheid, afleiding en steun…”