Werken tijdens corona: Medewerker Burgerzaken

We nemen je mee in de werkzaamheden van Tanuja. Ondanks de coronacrisis is Tanuja nog fysiek aanwezig op het gemeentehuis. Ze werkt op de afdeling Burgerzaken van de Gemeente Westland.

Tanuja is samen met haar collega’s verantwoordelijk voor het eerstelijns klantcontact voor vragen die binnenkomen via de balie, telefoon, post, e-mail en social media. Haar team vervult alle taken op het gebied van de Basisregistratie Personen, naturalisatie, verkiezingen en producten en diensten van de burgerlijke stand.

Welke veranderingen zijn er zichtbaar op jouw werkplek?
“Ik ben in mijn functie van ‘Medewerker Burgerzaken’ nog altijd fysiek aanwezig op mijn werk bij de Gemeente Westland. Wel zijn er aanpassingen zichtbaar op mijn huidige werkplek. Zo hebben ze de werkplekken zo aangepast dat iedereen nu op minimaal 1,5 meter afstand van elkaar zit. Omdat we niet meer direct naast elkaar zitten, zijn er meer werkplekken gecreëerd. Daarnaast is er ook een aantal collega’s dat wel vanuit huis werkt. Dat zijn collega’s die vallen binnen de risicogroep.”

Merk je verandering in de werkdruk of werkzaamheden?
“Er zijn nog niet veel veranderingen qua werkzaamheden. De hoeveelheid vragen die we binnen krijgen blijft ongeveer gelijk. Ook nu met corona blijven burgers gewoon bellen voor dagelijkse zaken.”

Hoe reageren de bezoekers op de veranderingen op de werkvloer?
“De burgers die bellen merken natuurlijk niet veel van de veranderingen die wij fysiek op de werkplek hebben toegepast. De burgers die fysiek naar het gemeentehuis komen werken netjes mee aan de getroffen maatregelen. Zo staat er desinfectiemiddel bij binnenkomst in de hal. Het is dan ook de bedoeling dat iedereen die binnen komt eerst de handen desinfecteert. Hier houden de burgers zich netjes aan en ondervinden hier geen problemen van. Verder wordt er door iedereen netjes afstand gehouden. Een bijkomend voordeel is dat een beperkt aantal burgers op afspraak komt en dus ook echt alleen binnen in het gemeentehuis is op tijd van de afspraak. Hierdoor zijn ze niet langer dan nodig in het pand aanwezig.”

Hoe ervaar jij deze periode?
“Werken tijdens deze coronaperiode is raar, het is verre van normaal. Collega’s die thuis werken en collega’s die op kantoor werken, het is apart. Door de 1,5-meter-regel kunnen we niet meer snel een babbeltje maken met een collega. Maar we proberen het wel gezellig te houden. Ondanks corona en de maatregelen op de werkvloer, zowel aan de balie en op het klantcontactcentrum, vormen wij toch een betrouwbare frontlinie naar de burgers toe.”