Werken tijdens corona: Communicatieadviseur

Matthijs werkt als communicatieadviseur bij Gemeente Westland. Hij voert hiervoor veel overleg met collega’s van verschillende afdelingen. Sinds half maart werkt hij vanuit huis. Ondanks de fysieke afstand probeert hij zoveel mogelijk in contact te blijven met zijn collega’s.

Binnen zijn maatschappelijke uren geeft hij normaal gesproken computerles bij de lokale bibliotheek, maar ook dat kan nu door corona geen doorgang vinden. Maar Matthijs zit niet graag stil en vond snel een andere zinvolle invulling.

Hoe is je werkplek momenteel gefaciliteerd?
“Meestal zit ik aan de eettafel achter m’n laptop van het werk. De stoelen zitten prima, er is veel licht en ik heb een prachtig uitzicht op onze tuin en het water. Ik moet wel oppassen dat ik niet te lang achter elkaar voorovergebogen zit te werken. Nu het thuiswerken langer gaat duren, en ook in de toekomst wel vaker nodig zal zijn, is het denk ik toch wel de moeite waard om te investeren in een losse monitor, toetsenbord en muis. De muziekkoptelefoon die ik een half jaar geleden voor mijn verjaardag heb gekregen blijkt het ook goed te doen bij video-calls. Wat ik, naast de collega’s, misschien nog wel het meest miste van kantoor was de bruisend water-kraan. Maar dat hebben we opgelost door een Soda Stream te kopen.”

Wat is de grootste verandering binnen je werkzaamheden sinds het advies om thuis te werken?
“Veel van mijn werk gaat gewoon door, maar dan vanuit huis. Overleggen gaan allemaal via Teams, Zoom, Hangouts of gewoon telefonisch. Op het werk liep ik best vaak even naar een andere verdieping voor een collega. Dat gaat nu natuurlijk niet, maar het valt echt op hoe goed iedereen bereikbaar is. Ook de collega’s met kinderen. Zelfs in de tijd dat de scholen gesloten waren en zij tijdens werktijd dus ook nog eens moesten helpen met schoolopdrachten.

Er zijn ook nieuwe uitdagingen voor mij als communicatieadviseur. Want hoe zorg je voor participatie van inwoners als je geen fysieke bewonersbijeenkomst kunt organiseren? En wat doe je om te zorgen dat medewerkers zich verbonden blijven voelen met de organisatie nu ze niet meer naar het gemeentekantoor komen? Het is mooi om te zien hoe het gebruik van digitale middelen daarbij nu in een stroomversnelling is geraakt. Zo heb ik zelf inmiddels al een aantal interviews afgenomen via Zoom met een collega. De opnames van die gesprekken hebben we gedeeld in de nieuwsbrief op intranet die we speciaal voor de periode van de coronamaatregelen hebben opgezet.”

Hoe onderhoud je het contact met collega’s?
“Al binnen een week nadat we allemaal thuis gingen werken, hebben we naast de al bestaande WhatsApp-groep van het team Communicatie een app-groep gemaakt voor alle sociale berichten. Die is ook tot ‘Babbelbox’ gedoopt, dus het is erg laagdrempelig om daar iets in te delen. Dat werkt heel goed. We hebben ook een vrijblijvend kort teamoverlegje via Zoom op de maandag- en donderdagochtend om 9.00 uur. En de eerste drie digitale teamborrels zitten er ook al op. Gewoon aan het eind van de dag, zelf wat lekkers te drinken inschenken en een hapje erbij pakken en dan via Zoom met de collega’s praten over andere dingen dan het werk. Nu het langer duurt merk je ook wel dat de behoefte om elkaar weer eens in het echt te zien groter wordt. We willen kijken of er voor de zomervakantie nog iets mogelijk is, natuurlijk met inachtneming van alle RIVM-richtlijnen.”

Hoe besteed je nu je maatschappelijke uren?
“Alle activiteiten in de bibliotheek zijn met de coronamaatregelen stil komen te liggen. Ook de computercursussen die ik normaal gesproken geef en het voorlezen. Toen ik hoorde dat voedselbanken deze periode vrijwilligers moeten missen, omdat veel van die vrijwilligers zelf tot   een risicogroep voor corona behoren, heb ik me aangemeld bij Food Company Ridderkerk (FCR). Daar help ik nu elke woensdag als chauffeur. Ik haal levensmiddelen op bij groothandels en supermarkten die in de ‘winkel’ van FCR komen te liggen. Zo helpen we mensen die rond moeten komen van een minimum inkomen én doen we tegelijkertijd wat tegen verspilling van voedsel.”

En tot slot, niet geheel onbelangrijk, wie brengt nu jouw koffie/thee tijdens je werkdag?
“Mijn vrouw werkt ook volledig thuis, dus we kunnen voor elkaar koffie / thee zetten. De eerste weken bakte ik ook vrij vaak tussendoor even iets voor bij de thee. Erg lekker, maar om te voorkomen dat ik mijn overhemden en pakken niet meer pas als we weer naar kantoor mogen, doe ik dat nu toch maar een stuk minder.”