Samenlive

Tijd voor Liesbeth: Werken als budgetbeheerder

Tijd voor iets nieuws, tijd voor onze collega’s. In deze eerste editie spreken we met Liesbeth over haar werk als budgetbeheerder bij de Gemeente Utrecht.

Als je niet in staat bent om je financiële zaken te regelen en je in de knoei komt met schulden, kun je hulp krijgen van de gemeente. De gemeente start dan een schuldhulpverleningstraject. Als budgetbeheerder ben je onderdeel van dit traject en werk je nauw samen met een trajectbegeleider, het wijkteam en het crisisteam. Het doel van budgetbeheer is ervoor zorgen dat betalingen worden gedaan en er geen nieuwe schulden ontstaan.

Liesbeths werk

Liesbeth beheert als budgetbeheerder de inkomsten van klanten en betaalt de vaste lasten voor hen. Ook brengt ze de administratie op orde, stelt ze een budgetplan op en maakt ze het huishoudgeld over. Als een klant schuldhulpverlening krijgt is budgetbeheer verplicht. Hierdoor wordt de kans op betalingsachterstanden en schulden verkleind. Liesbeth zegt hierover: ‘’Ik probeer klanten altijd richtlijnen en tips mee te geven. Zo raad ik ze bijvoorbeeld aan om een kasboekje bij te houden. Hiermee hebben ze overzicht over hun huishoudgeld.’’

De schuldhulpverlening eindigt als alle schulden zijn voldaan. ‘’Als laatste traject krijgen ze nog een half jaar tot een jaar begeleiding van een budgetcoach. Ze leren dan hoe ze met geld moeten omgaan en gaan ze langzaam weer zelf betalingen doen. Eerst moeten ze bijvoorbeeld hun telefoonrekening zelf betalen, vervolgens het gas-water-licht en als laatste gaan ze hun zorgverzekering en huur weer zelf betalen’’, vertelt Liesbeth. Zo krijgen ze met kleine stappen de controle over hun financiën weer terug.

Liesbeths klanten

Liesbeth werkt met alle lagen van de bevolking: van jong tot oud en van praktisch tot theoretisch opgeleid. Ook treft ze geregeld klanten met diverse problemen, zoals trauma’s of verslavingen. Hoe mensen reageren op het krijgen van een budgetbeheerder verschilt per persoon, volgens Liesbeth: “Er zijn klanten die heel blij en opgelucht zijn dat ze eindelijk hulp krijgen met hun financiële problemen. Het geeft ze veel rust en ze zijn echt dankbaar voor de hulp. Maar er zijn ook klanten die totaal niet blij zijn met een budgetbeheerder. Vooral klanten die verslavingen hebben geven negatieve reacties, zij doen alles voor het geld en dat moeten ze nu laten beheren door iemand anders. Soms worden klanten agressief, dat probeer ik op te lossen door met ze te blijven praten.’’

Liesbeths conclusie

Liesbeth vindt de interactie met klanten het leukste aan het werk als budgetbeheerder. ‘’Ik doe het echt voor de mens!’’, besluit Liesbeth. 

Samenlive