Deel deze vacature

Business Datasteward

Opleidingsniveau
WO
Locatie
Apeldoorn
Uren
36 uur
Startdatum
02 februari 2026
Reageren t/m
25 december 2025

Dit ga je doen

Voor onze opdrachtgever zijn wij op zoek naar een Business Datasteward.

Als Business Datasteward ben jij verantwoordelijk voor het bewaken van de gegevens binnen de organisatie: welke gegevens worden gebruikt, waar ze vandaan komen, waar ze naartoe gaan en wat de kwaliteit ervan is. Je vervult een initiërende en coördinerende rol bij het opstellen en realiseren van implementatieplannen voor de modelleerinspanningen binnen een keten of dienstonderdeel. Daarnaast ben je voorzitter van een kennisgebied en voer je hier regie over uit.

Jouw verantwoordelijkheden

  • Overzicht en coördinatie: Je houdt overzicht over alle benodigde modellen binnen een domein en coördineert dat de VDA-modellen worden ontwikkeld voor alle kennisgebieden, kennisdeelgebieden en procesaandachtsgebieden. Dit omvat het plannen, prioriteren en zorgen voor voldoende capaciteit om de modellen te maken, valideren en verifiëren.
  • Registratie: Je zorgt ervoor dat de kennisgebieden en kennisdeelgebieden correct geregistreerd zijn in het kennisgebiedenregister voor het domein waar je als datasteward verantwoordelijk voor bent.
  • Aanspreekpunt modelautoriteit: Voor de modelautoriteit ben jij het aanspreekpunt voor elk kennisgebied en procesaandachtsgebied binnen jouw domein.
  • Gegevensbeheer: Je richt je breed op gegevensbeheer met een focus op het bewaken van het gebruik, de herkomst, de bestemming en de kwaliteit van gegevens binnen de organisatie.

Jouw profiel

  • Je hebt WO-niveau en een opleiding op het gebied van datamanagement
  • Kennis en ervaring met data-issues en root cause analyses
  • Kennis en ervaring met metadata management, kennis- en gegevensmodellering
  • Relevante werkervaring in dit vakgebied bij een grote overheidsorganisatie of grote financiële instelling (+500 fte) (minimaal 5 jaar)
  • Kennis en ervaring met relevante tooling zoals Jira en Confluence (minimaal 2 jaar)

Waarom Samenvijf

Impact maken

Samenvijf staat voor een nieuwe manier van werken: we geven je de tijd om iets goeds te doen bij een maatschappelijke organisatie in jouw regio met behoud van salaris (lees meer).

Betrokken werkgever

We vinden een persoonlijke benadering en open communicatie belangrijk. Je staat er op je opdracht nooit alleen voor.

Fijne werksfeer

Je wordt onderdeel van Samenvijf. We scoren een 8,9 op medewerkerstevredenheid (het is hier dus écht leuk! 😉).

Ontwikkelingsmogelijkheden

We focussen op (werk)geluk, persoonlijke groei en geven je de kans om je als professional verder te ontwikkelen bij opdrachtgevers.

Eerlijke beloning

Een aantrekkelijk salaris, reiskostenvergoeding, pensioenregeling en genoeg vakantiedagen om weer helemaal op te laden.

Mylene Kempers

Heb je interesse?

We ontvangen graag je cv en motivatiebrief voor 26-12-2025
Wil je eerst meer weten over deze vacature of over Samenvijf? Neem contact op met Mylene via mylene@samenvijf.nl of 06 294 166 80.

Sluit de vacature nog niet helemaal aan op jouw profiel? Neem contact met ons op via een open sollicitatie.

Solliciteer hier

Job Alert
Onze aanpak

Het sollicitatieproces

1
Sollicitatie
Leuk! Je hebt je droombaan gevonden en gesolliciteerd. Binnen drie dagen nemen wij contact met je op.
2
Eerste gesprek
We leren je graag beter kennen om te kijken of je ambities aansluiten bij Samenvijf.
3
Gesprek bij de opdrachtgever
Tijdens een persoonlijk gesprek bij de opdrachtgever bespreek je vakinhoudelijke zaken en neem je een kijkje op je toekomstige werkplek.
4
Arbeidsovereenkomst
Hebben we een klik? Dan doen we jou een passend voorstel met mooie arbeidsvoorwaarden.
5
Gefeliciteerd!
Ben je akkoord met de arbeidsvoorwaarden? Welkom bij Samenvijf! We kijken uit naar een mooie samenwerking.

Relevante vacatures

Neem een kijkje tussen onze vacatures en ontdek of er iets passends voor jou tussen zit. Staat je ideale vacature er nu niet tussen? Doe dan een open sollicitatie en schrijf je in bij Samenvijf.