Deel deze vacature

Senior Projectleider #

Opleidingsniveau
HBO
Locatie
Apeldoorn
Uren
36 uur
Startdatum
01 januari 2026
Reageren t/m
15 december 2025

Dit ga je doen

Functietitel

Projectmanager Data Analytics Governance (D&AG)

Functieomschrijving

Als projectmanager D&AG ben jij de drijvende kracht achter een fundamentele organisatieverandering binnen de Belastingdienst en Dienst Toeslagen. Je bent verantwoordelijk voor de planning, implementatie en ingebruikname van het D&AG platform. Dit platform is essentieel om de organisatieverandering op gang te brengen en te borgen.

Je coördineert het gehele traject van oriëntatie, voorbereiding, platformverwerving tot implementatie, waarbij de implementatie kleinschalig start met pilots. Je formuleert samen met diverse stakeholders een gedragen en haalbare ambitie voor dit complexe en impactvolle project.

Je stuurt een multidisciplinair projectteam aan, bestaande uit architecten, business analisten, IV-specialisten en inhoudelijke experts. Je legt verantwoording af aan de stuurgroep vanuit de ketens Gegevens en Analytics en werkt nauw samen met de IV-organisatie die de technische implementatie verzorgt.

Verantwoordelijkheden

  • Planning en initiatie: doelen, scope en deliverables definiëren; projectplan opstellen met planning, tijdlijnen en mijlpalen; risico’s en issues identificeren en beheren.
  • Projectuitvoering: coördineren van planning en inzet; verbinden met stakeholders, sponsors en early adaptors; bewaken van voortgang, budget en kwaliteit; communicatie en rapportage aan stuurgroep; meewerken aan realisatie van deliverables; stakeholdermanagement.
  • Projectmonitoring en -controle: voortgang monitoren; projectplannen bijwerken; kwaliteitscontroles uitvoeren en standaarden naleven.
  • Projectafronding: evalueren van resultaten; documenteren van geleerde lessen; overdracht aan operationele teams; opstellen van eindrapportages en afsluiten van het project.

Werkomgeving

Je werkt in een virtueel, organisatie-onderdeeloverstijgend team van IV-experts, architecten, innovatiemedewerkers en business. De werklocatie is hybride: een combinatie van thuiswerken en op kantoor in Utrecht en Apeldoorn, met maandag als vaste kantoordag.

Functie-eisen

  • Minimaal WO-werk- en denkniveau, aantoonbaar door minimaal een HBO Bachelor diploma in bedrijfskunde en/of informatietechnologie.
  • Minimaal 5 jaar ervaring in projectmanagement, inclusief minimaal één Business + IT implementatie met focus op data- en analytics governance.
  • In het bezit van een PRINCE2 certificaat, Agile Projectmanagement certificaat of vergelijkbare certificering.
  • Kennis en ervaring met DAMA DMBOK.
  • Minimaal 60 punten behaald op kwaliteitswensen en competenties (totaal 80 punten).

Gewenste kennis en vaardigheden

  • Ervaring met het aanjagen van grote veranderingen in complexe stakeholderlandschappen met hoge businesswaarde.
  • Ervaring als projectleider bij IT (infrastructurele) trajecten.
  • Vaardigheid in het creëren van draagvlak binnen organisaties.
  • Kennis van risicomanagementtechnieken en -strategieën.
  • Diepgaande kennis en ervaring met data- en analytics governance en DAMA DMBOK.

Competenties

  • Aansturen van groepen
  • Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid
  • Schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
  • Besluitvaardigheid
  • Flexibiliteit

Overige informatie

Deze functie is niet geschikt voor zelfstandigen zonder personeel (ZZP’ers). De werkwijze is hybride met vaste en flexibele kantoordagen. Je werkt in een dynamische en complexe omgeving met een grote maatschappelijke impact.

Jouw profiel

Waarom Samenvijf

Impact maken

Samenvijf staat voor een nieuwe manier van werken: we geven je de tijd om iets goeds te doen bij een maatschappelijke organisatie in jouw regio met behoud van salaris (lees meer).

Betrokken werkgever

We vinden een persoonlijke benadering en open communicatie belangrijk. Je staat er op je opdracht nooit alleen voor.

Fijne werksfeer

Je wordt onderdeel van Samenvijf. We scoren een 8,9 op medewerkerstevredenheid (het is hier dus écht leuk! 😉).

Ontwikkelingsmogelijkheden

We focussen op (werk)geluk, persoonlijke groei en geven je de kans om je als professional verder te ontwikkelen bij opdrachtgevers.

Eerlijke beloning

Een aantrekkelijk salaris, reiskostenvergoeding, pensioenregeling en genoeg vakantiedagen om weer helemaal op te laden.

Naddy Gray

Heb je interesse?

We ontvangen graag je cv en motivatiebrief voor 16-12-2025
Wil je eerst meer weten over deze vacature of over Samenvijf? Neem contact op met Naddy via naddy@samenvijf.nl of 06 255 031 28.

Sluit de vacature nog niet helemaal aan op jouw profiel? Neem contact met ons op via een open sollicitatie.

Solliciteer hier

Job Alert
Onze aanpak

Het sollicitatieproces

1
Sollicitatie
Leuk! Je hebt je droombaan gevonden en gesolliciteerd. Binnen drie dagen nemen wij contact met je op.
2
Eerste gesprek
We leren je graag beter kennen om te kijken of je ambities aansluiten bij Samenvijf.
3
Gesprek bij de opdrachtgever
Tijdens een persoonlijk gesprek bij de opdrachtgever bespreek je vakinhoudelijke zaken en neem je een kijkje op je toekomstige werkplek.
4
Arbeidsovereenkomst
Hebben we een klik? Dan doen we jou een passend voorstel met mooie arbeidsvoorwaarden.
5
Gefeliciteerd!
Ben je akkoord met de arbeidsvoorwaarden? Welkom bij Samenvijf! We kijken uit naar een mooie samenwerking.

Relevante vacatures

Neem een kijkje tussen onze vacatures en ontdek of er iets passends voor jou tussen zit. Staat je ideale vacature er nu niet tussen? Doe dan een open sollicitatie en schrijf je in bij Samenvijf.

Projectleider
Apeldoorn
40 uur
HBO
01 januari 2026