Deel deze vacature

Senior Financieel Adviseur

Opleidingsniveau
HBO/WO
Locatie
Wolden/Hoogeveen
Uren
36 uur
Startdatum
02 januari 2026
Reageren t/m
11 december 2025

Dit ga je doen

Voor onze opdrachtgever zijn wij op zoek naar een Senior Financieel Adviseur.

Als financieel adviseur binnen het team Financieel Advies lever je maatwerk voor de gemeenten Hoogeveen en De Wolden. Je verstrekt gevraagd en ongevraagd financieel advies aan raden, colleges, directie, managers, budgethouders en budgetbeheerders. Je draagt bij aan het produceren en controleren van P&C-producten zoals begroting, jaarrekening, kadernota’s en tussentijdse rapportages.

Wat ga je doen?

  • Je adviseert beleidsmedewerkers bij het opstellen van college- en raadsvoorstellen, met nadruk op de impact voor de Samenwerkingsorganisatie (SWO).
  • Je bewaakt de integrale afweging van financiële consequenties en draagt bij aan het rechtmatig en doelmatig uitvoeren van voornemens.
  • Je beoordeelt en analyseert financiële informatie en adviseert budgethouders, budgetbeheerders en controllers.
  • Je speelt een actieve rol in het tot stand brengen van de (rechtmatigheids-)verantwoording.
  • Je bent mede verantwoordelijk voor het opstellen, de voortgang, tijdigheid en kwaliteit van P&C-documenten voor de gemeenten en de SWO, met nadruk op de SWO.
  • Je ondersteunt en toetst budgethouders en beheerders bij het opstellen en actueel houden van de P&C-cyclus en bijbehorende producten.
  • Je adviseert en ondersteunt bij het opstellen van input voor kadernota, (programma)begroting, bestuursrapportages, jaarverslag en jaarrekening, inclusief toelichting op afwijkingen en paragrafen.
  • Je levert een bijdrage aan de ontwikkeling van strategisch financieel beleid en vervult een adviesfunctie voor programmaregisseurs, budgethouders en/of verbonden partijen.
  • Je draagt bij aan de sturing en beheersing van geldstromen.
  • Je bent het primaire aanspreekpunt voor het tot stand komen van P&C-producten van de SWO.
  • Je bent mede aanspreekpunt voor financieel toezicht door provincie, controlerend accountant en overige belanghebbenden.
  • Je neemt deel aan financiële projecten of projecten waarbij financiën betrokken zijn.
  • Je signaleert risico’s, verbeter- en knelpunten met betrekking tot budgetbeheer en rechtmatigheid.
  • Je bent medeverantwoordelijk voor tijdige aanlevering van informatie voor kadernota, begroting, bestuursrapportages, jaarverslag en jaarrekening, inclusief budget- en begrotingswijzigingen.

Jouw profiel

  • Je hebt een aantoonbare afgeronde HBO bachelor opleiding in de richting van financieel of bedrijfseconomie
  • Je hebt minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als senior financieel adviseur binnen een overheidsorganisatie
  • Je hebt aantoonbare werkervaring met bestuurlijke besluitvorming rond P&C documenten
  • Je bent een stevige gesprekspartner voor managers, teamleiders, budgethouders, budgetbeheerders en controllers
  • Je bent nuchter, initiatiefrijk, enthousiast en samenwerkingsgericht
  • Je hebt enkele jaren werkervaring in een vergelijkbare functie
  • Je hebt bij voorkeur kennis van het BBV, verslaggevingsregels en personeels- en formatiebegrotingen
  • Je hebt een proactieve houding
  • Je bent klant-, vraag- en oplossingsgericht en weet het organisatiebelang te borgen
  • Je schakelt gemakkelijk tussen operationeel, tactisch en strategisch niveau en weet op al deze niveaus mensen te enthousiasmeren, mee te nemen, aan te spreken en te ondersteunen om de juiste randvoorwaarden te creëren
  • Je bent een bruggenbouwer met visie en een hands-on mentaliteit
  • Je denkt en handelt integraal en hebt een goed ontwikkeld politiek-bestuurlijk gevoel bij gevoelige vraagstukken

Waarom Samenvijf

Impact maken

Samenvijf staat voor een nieuwe manier van werken: we geven je de tijd om iets goeds te doen bij een maatschappelijke organisatie in jouw regio met behoud van salaris (lees meer).

Betrokken werkgever

We vinden een persoonlijke benadering en open communicatie belangrijk. Je staat er op je opdracht nooit alleen voor.

Fijne werksfeer

Je wordt onderdeel van Samenvijf. We scoren een 8,9 op medewerkerstevredenheid (het is hier dus écht leuk! 😉).

Ontwikkelingsmogelijkheden

We focussen op (werk)geluk, persoonlijke groei en geven je de kans om je als professional verder te ontwikkelen bij opdrachtgevers.

Eerlijke beloning

Een aantrekkelijk salaris, reiskostenvergoeding, pensioenregeling en genoeg vakantiedagen om weer helemaal op te laden.

Ana Rosa Zoest

Heb je interesse?

We ontvangen graag je cv en motivatiebrief voor 12-12-2025
Wil je eerst meer weten over deze vacature of over Samenvijf? Neem contact op met Ana Rosa via ana@samenvijf.nl of 06 214 614 10.

Sluit de vacature nog niet helemaal aan op jouw profiel? Neem contact met ons op via een open sollicitatie.

Solliciteer hier

Job Alert
Onze aanpak

Het sollicitatieproces

1
Sollicitatie
Leuk! Je hebt je droombaan gevonden en gesolliciteerd. Binnen drie dagen nemen wij contact met je op.
2
Eerste gesprek
We leren je graag beter kennen om te kijken of je ambities aansluiten bij Samenvijf.
3
Gesprek bij de opdrachtgever
Tijdens een persoonlijk gesprek bij de opdrachtgever bespreek je vakinhoudelijke zaken en neem je een kijkje op je toekomstige werkplek.
4
Arbeidsovereenkomst
Hebben we een klik? Dan doen we jou een passend voorstel met mooie arbeidsvoorwaarden.
5
Gefeliciteerd!
Ben je akkoord met de arbeidsvoorwaarden? Welkom bij Samenvijf! We kijken uit naar een mooie samenwerking.

Relevante vacatures

Neem een kijkje tussen onze vacatures en ontdek of er iets passends voor jou tussen zit. Staat je ideale vacature er nu niet tussen? Doe dan een open sollicitatie en schrijf je in bij Samenvijf.