Deel deze vacature

Senior programma manager Digitaal Dossier

Opleidingsniveau
WO
Locatie
Den Haag
Uren
36 uur
Startdatum
01 januari 2026
Reageren t/m
17 december 2025

Dit ga je doen

Functieomschrijving Senior Programmamanager Digitaal Dossier

Als senior programmamanager ben je verantwoordelijk voor het richtinggevende ontwerp, de besluitvorming en de voortgang van het Digitaal Dossier binnen een complex veld van tegengestelde belangen. Je speelt een cruciale rol in de verdere inrichting van de overheidsbrede dienstverlening binnen het rijksbrede programma Werk aan Uitvoering (WaU).

Jouw verantwoordelijkheden

  • Bestuurlijke en tactische afstemming: Je voert overleg met portefeuillehouders en programmaleiders binnen het Ministerie van BZK, landelijke uitvoeringsorganisaties en gemeenten op strategisch niveau.
  • Koersbepaling: Je bereidt keuzes voor die direct invloed hebben op de koers van het WaU-programma en de adoptie van het Digitaal Dossier door landelijke ketens.
  • Belangenmanagement: Je vertaalt conflicterende belangen, zoals gegevensdeleringsrisico’s, wettelijke mandaten, privacykaders en uitvoeringscapaciteit, naar gedragen besluiten op sturingsniveau via GDI-tafels.
  • Architectuur en standaarden: Binnen de GDI-domeinarchitectuur Interactie geef je richting aan afspraken, standaarden en componenten die bepalend zijn voor landelijke opschaling.
  • Pilotcoördinatie: Je zorgt dat lokale en landelijke ketens in pilots kunnen samenwerken en dat de daaruit voortkomende keuzes doorwerken in landelijke standaardisatie, met directe impact op investeringen van departementen en uitvoeringsorganisaties.
  • Voorbereiding beheer en exploitatie: Je leidt de voorbereidingen voor structureel beheer en exploitatie bij Logius / NL Design System, inclusief het bepalen van benodigde governance, financiering en landelijke veranderaanpak.

Invloed en impact

In deze rol heb je invloed op:

  • De inrichting van de overheidsbrede lokettenstrategie.
  • Architectuurkeuzes binnen de GDI.
  • Gegevensdelingskaders tussen rijk, gemeenten en uitvoeringsorganisaties.
  • De operationalisering van ketenregie op nationaal niveau.

Wat vragen wij van jou?

Je bent een ervaren senior programmamanager die kan opereren in een politiek gevoelig en multi-organisatorisch speelveld. Je bent in staat om tegengestelde belangen op directie- en programmaraden-niveau te balanceren en afspraken te vormen die bepalend zijn voor de nationale dienstverlening in de komende jaren.



Werkzaamheden
  • Leidinggeven aan de verschillende projectteams, zoals het projectteam DDODD (inhoud, planning, middelen, kwaliteit), NL Design System contribution team, Service Design Team, pilot projectteams
  • Vertalen van beleids- en architectuurkaders (ADO 2030, NDS, WaU) naar een uitvoerbare plannen en werkpakketten voor de verschillende projectteams
  • Coördineren van pilots met manifest-partijen (gemeenten en uitvoeringsorganisaties)
  • Sturen op de ontwikkeling van generieke dienstverlenings elementen (afspraken, standaarden, componenten) en inpassen van de patronen van de MijnServices / Omnichannel-services
  • Zorgdragen voor afstemming met relevante GDI-tafels (Interactie, Gegevensuitwisseling)
  • Opstellen en bewaken van planning, deliverables, rapportages en financiële verantwoording van de verschillende deelprojecten
  • Faciliteren van besluitvorming bij BZK en VNG Realisatie (tussenrapportages, go/no- go-momenten)
  • Organiseren van kennisdeling en gebruikersonderzoek met de NL Design System- community en gemeenten

Jouw profiel

  • Minimaal afgeronde WO opleiding
  • Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring in het leiden van digitale projecten in het publieke domein
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met ICT projecten in samenwerking met landelijke (semi) overheidsinstellingen
  • Aantoonbare ervaring met Zaakgericht werken, GDI-bouwstenen en API standaarden
  • Minimaal 5 jaar ervaring met werken met gemeentelijke MijnOmgevingen

Waarom Samenvijf

Impact maken

Samenvijf staat voor een nieuwe manier van werken: we geven je de tijd om iets goeds te doen bij een maatschappelijke organisatie in jouw regio met behoud van salaris (lees meer).

Betrokken werkgever

We vinden een persoonlijke benadering en open communicatie belangrijk. Je staat er op je opdracht nooit alleen voor.

Fijne werksfeer

Je wordt onderdeel van Samenvijf. We scoren een 8,9 op medewerkerstevredenheid (het is hier dus écht leuk! 😉).

Ontwikkelingsmogelijkheden

We focussen op (werk)geluk, persoonlijke groei en geven je de kans om je als professional verder te ontwikkelen bij opdrachtgevers.

Eerlijke beloning

Een aantrekkelijk salaris, reiskostenvergoeding, pensioenregeling en genoeg vakantiedagen om weer helemaal op te laden.

Mylene Kempers

Heb je interesse?

We ontvangen graag je cv en motivatiebrief voor 18-12-2025
Wil je eerst meer weten over deze vacature of over Samenvijf? Neem contact op met Mylene via mylene@samenvijf.nl of 06 294 166 80.

Sluit de vacature nog niet helemaal aan op jouw profiel? Neem contact met ons op via een open sollicitatie.

Solliciteer hier

Job Alert
Onze aanpak

Het sollicitatieproces

1
Sollicitatie
Leuk! Je hebt je droombaan gevonden en gesolliciteerd. Binnen drie dagen nemen wij contact met je op.
2
Eerste gesprek
We leren je graag beter kennen om te kijken of je ambities aansluiten bij Samenvijf.
3
Gesprek bij de opdrachtgever
Tijdens een persoonlijk gesprek bij de opdrachtgever bespreek je vakinhoudelijke zaken en neem je een kijkje op je toekomstige werkplek.
4
Arbeidsovereenkomst
Hebben we een klik? Dan doen we jou een passend voorstel met mooie arbeidsvoorwaarden.
5
Gefeliciteerd!
Ben je akkoord met de arbeidsvoorwaarden? Welkom bij Samenvijf! We kijken uit naar een mooie samenwerking.

Relevante vacatures

Neem een kijkje tussen onze vacatures en ontdek of er iets passends voor jou tussen zit. Staat je ideale vacature er nu niet tussen? Doe dan een open sollicitatie en schrijf je in bij Samenvijf.