Deel deze vacature

Programmamanager Informatievoorziening PGB

Opleidingsniveau
WO
Locatie
Den Haag
Uren
20 uur
Startdatum
01 januari 2026
Reageren t/m
14 december 2025

Dit ga je doen

Voor onze opdrachtgever zijn wij op zoek naar een Programmamanager Informatievoorziening PGB.

Als Programmamanager Informatievoorziening binnen dit project draag je bij aan het aansluiten van gemeenten op PGB 2.0, met als doel om in 2026 minimaal 51 gemeenten aangesloten te hebben en de overige gemeenten uiterlijk medio 2029.

Verantwoordelijkheden

  • Afstemmen en overleggen met SVB en VWS over de verdere koers en aanpak voor de aansluiting van gemeenten in de periode 2026-2027.
  • Opstellen van heldere afspraken in lijn met de belangen en voorwaarden van gemeenten, in samenwerking met ketenpartners zoals SVB, Zorgverzekeraars Nederland, Per Saldo en BVKZ.
  • Voorbereiden en indienen van subsidieaanvragen voor 2027 en volgende jaren, inclusief het opstellen van rapportages en verantwoording aan VWS over de periode 2025 en verder.
  • Ondersteunen van gemeenten bij de doorontwikkeling en invoering van PGB 2.0 binnen een operationeel multidisciplinair team van VNG Realisatie met de benodigde expertises.
  • Ontwikkelen van een plan van aanpak voor het beheer van PGB 2.0 binnen de staande organisatie van VNG Realisatie.
  • Regelmatig evalueren van de implementatie bij gemeenten en het opstellen van overdrachtsdocumentatie.

Werkzaamheden

  • Adviseren over sturing op politiek-bestuurlijk niveau inzake de randvoorwaarden voor implementatie bij gemeenten in een complexe ketensamenwerking
  • Voorbereiden van en adviseren deelnemers top-ambtelijk overleg
  • Eindverantwoordelijk voor de resultaten en bijdragen vanuit de VNG voor de ontwikkeling en implementatie van het PGB2.0 systeem
  • Het, samen met het VNG team ondersteunen van de SVB, bij de implementatieaanpak en invoeringsplan voor stapsgewijze invoering van het PGB2.0systeem bij gemeenten, aansluitend op de veranderopgave van gemeenten
  • Relatiemanagement met ketenpartijen (o.a. VWS, ZN, SVB, Per Saldo en BVKZ) op bestuurlijk- en programmamanagers niveau
  • Interne afstemming binnen VNG Realisatie en met VNG beleid
  • Neemt (plaatsvervangend) zitting in het regie-overleg, het adviseursoverleg, de kerngroep
  • En landelijke stuurgroep aansluiten gemeenten, de stuurgroep iPgb, het Executive Meta Scrum (EMS), het Assurance overleg en de Privacy board voor het PGB2.0-systeem namens de gemeenten
  • Zorgt in samenspraak met het projectteam voor het verzamelen, delen en verspreiden van kennis en ervaring door afstemming met beleidsambtenaren en uitvoerders en ICT- leveranciers bij gemeenten op dit gebied
  • Aansturen van het projectteam voor het inrichten van het testtraject en acceptatietraject van het nieuwe PGB2.0-systeem, in samenhang met het
  • Gemeentelijk Gegevensknooppunt voor de WMO en Jeugdwet (GGK), gemeenten en ICT-leveranciers
  • Verantwoordelijk voor de communicatie over inhoudelijke ontwikkelingen rondom informatievoorziening PGB vanuit de VNG richting gemeenten
  • Bevorderen van de samenhang tussen de activiteiten rondom PGB2.0, PGB1.0 en aanverwante onderwerpen op het terrein van de informatievoorziening

Jouw profiel

  • Afgeronde WO-opleiding, in de richting van bestuurskunde, informatica, bedrijfskunde of vergelijkbaar
  • Minimaal 3 jaar werkervaring in de afgelopen 5 jaar in de rol van project- of programmamanager op het gebied van overheidsdienstverlening in complexe ketens met een relevante Informatievoorziening component
  • Minimaal 3 jaar werkervaring in de afgelopen 5 jaar in de rol van project- of programmamanager binnen koepelorganisatie of samenwerkingsverband (denk aan VNG, IPO. Of een samenwerkingsverband van meerdere gemeenten.)
  • Minimaal 2 jaar werkervaring in de afgelopen 5 jaar in de rol van project-, team- of programmamanager met ketensamenwerking binnen het sociaal domein

Waarom Samenvijf

Impact maken

Samenvijf staat voor een nieuwe manier van werken: we geven je de tijd om iets goeds te doen bij een maatschappelijke organisatie in jouw regio met behoud van salaris (lees meer).

Betrokken werkgever

We vinden een persoonlijke benadering en open communicatie belangrijk. Je staat er op je opdracht nooit alleen voor.

Fijne werksfeer

Je wordt onderdeel van Samenvijf. We scoren een 8,9 op medewerkerstevredenheid (het is hier dus écht leuk! 😉).

Ontwikkelingsmogelijkheden

We focussen op (werk)geluk, persoonlijke groei en geven je de kans om je als professional verder te ontwikkelen bij opdrachtgevers.

Eerlijke beloning

Een aantrekkelijk salaris, reiskostenvergoeding, pensioenregeling en genoeg vakantiedagen om weer helemaal op te laden.

Naddy Gray

Heb je interesse?

We ontvangen graag je cv en motivatiebrief voor 15-12-2025
Wil je eerst meer weten over deze vacature of over Samenvijf? Neem contact op met Naddy via naddy@samenvijf.nl of 06 255 031 28.

Sluit de vacature nog niet helemaal aan op jouw profiel? Neem contact met ons op via een open sollicitatie.

Solliciteer hier

Job Alert
Onze aanpak

Het sollicitatieproces

1
Sollicitatie
Leuk! Je hebt je droombaan gevonden en gesolliciteerd. Binnen drie dagen nemen wij contact met je op.
2
Eerste gesprek
We leren je graag beter kennen om te kijken of je ambities aansluiten bij Samenvijf.
3
Gesprek bij de opdrachtgever
Tijdens een persoonlijk gesprek bij de opdrachtgever bespreek je vakinhoudelijke zaken en neem je een kijkje op je toekomstige werkplek.
4
Arbeidsovereenkomst
Hebben we een klik? Dan doen we jou een passend voorstel met mooie arbeidsvoorwaarden.
5
Gefeliciteerd!
Ben je akkoord met de arbeidsvoorwaarden? Welkom bij Samenvijf! We kijken uit naar een mooie samenwerking.

Relevante vacatures

Neem een kijkje tussen onze vacatures en ontdek of er iets passends voor jou tussen zit. Staat je ideale vacature er nu niet tussen? Doe dan een open sollicitatie en schrijf je in bij Samenvijf.