Deel deze vacature

Strategisch Adviseur Leefomgeving

Opleidingsniveau
WO
Locatie
Amersfoort
Uren
28 - 36 uur
Startdatum
05 januari 2026
Reageren t/m
04 december 2025

Dit ga je doen

Als Strategisch Adviseur Leefomgeving ben je verantwoordelijk voor het samenbrengen van belanghebbenden en het adviseren van het bestuur over de leefomgeving in Amersfoort. Je werkt aan het toekomstbestendig en aantrekkelijk houden van de stad, met aandacht voor klimaatverandering, biodiversiteit, duurzaamheid, woningbouw en energietransitie.

Je bent opdrachtgever voor herinrichtingsprojecten in de openbare ruimte en bepaalt de scope van deze projecten. Je zorgt ervoor dat stedelijk beheer en leefomgeving aansluiten bij wat er speelt in de wijken. Je bent het eerste aanspreekpunt bij conflicterende belangen en neemt besluiten of schakelt op naar hogere niveaus. Je stuurt op voortgang, prioriteert in overleg en rapporteert aan managers en wethouder.

Als strategisch adviseur vertaal je bestuurlijke ambities naar beleid, tactische oplossingen en concrete maatregelen. Je bent adviseur van het bestuur en sparringspartner van inhoudelijke specialisten, met name op strategisch en politiek-bestuurlijk vlak. Je faciliteert goede gesprekken en afspraken binnen de organisatie en legt verbanden met andere afdelingen en externe partijen.

Je houdt je bezig met het verbeteren van interne processen en helpt collega’s deze te professionaliseren. Daarnaast ben je actief in de stad, kent de projecten en weet wat er speelt. Je kijkt verder dan je eigen vakgebied en de korte termijn.

Je toont een proactieve houding door initiatief te nemen in het samenvoegen en werkbaar maken van ideeën, plannen en programma’s op het gebied van stedelijk beheer en gemeentelijk beleid. Je volgt lokale en landelijke ontwikkelingen, interpreteert onderzoeksresultaten en adviseert tijdig het stadsbestuur en ambtelijk opdrachtgevers.

Wat wij bieden

Je werkt in een dynamische en groeiende stad met een compacte en open organisatiecultuur. Je krijgt veel ruimte om jouw taken zelfstandig uit te voeren en samen te werken met inwoners, bedrijven en professionals. De organisatie stimuleert duurzame groei en inclusiviteit.

Jouw profiel

  • Je hebt enthousiasme voor deze uitdagingen
  • Je hebt ruime ervaring op het gebied van projectmanagement, bij voorkeur ook in een opdrachtgeversrol, en beleidsadvisering in de openbare ruimte
  • Je denkt en werkt op academisch niveau
  • Je kunt genieten van de puzzel waarbij je de inhoudelijke opgave combineert met politieke wensen en de wensen van de mensen in het gebied
  • Je kunt verschillende belangen verbinden en op verschillende niveaus schakelen
  • Je hebt interesse in de inrichting en het functioneren van de openbare ruimte
  • Je kunt samenwerken met collega’s, management, bestuur en belanghebbenden aan de diversiteit van opgaven
  • Je kunt processen vormgeven en leiden om tot resultaten te komen
  • Je kunt nieuwe ideeën ontwikkelen en verder brengen en krijgt energie van veranderingen
  • Je weet waar je kracht zit en wanneer je hulp vraagt aan collega’s
  • Je hebt technische kennis van herinrichtingsprojecten en stedelijk beheer
  • Je hebt politiek-bestuurlijke sensitiviteit en ervaring met belangenafweging
  • Je hebt ervaring als opdrachtgever en in het aansturen van projecten
  • Je hebt vaardigheid in het vertalen van bestuurlijke ambities naar beleid en maatregelen
  • Je beschikt over sterke communicatieve vaardigheden en het vermogen om te verbinden tussen verschillende partijen
  • Je hebt een proactieve en initiatiefrijke houding
  • Je hebt kennis van en betrokkenheid bij de stad en haar ontwikkelingen
  • Je hebt ervaring met procesverbetering en het professionaliseren van interne werkwijzen
  • Je beschikt over een gezonde dosis energie, doorzettingsvermogen, relativeringsvermogen en humor

Waarom Samenvijf

Impact maken

Samenvijf staat voor een nieuwe manier van werken: we geven je de tijd om iets goeds te doen bij een maatschappelijke organisatie in jouw regio met behoud van salaris (lees meer).

Betrokken werkgever

We vinden een persoonlijke benadering en open communicatie belangrijk. Je staat er op je opdracht nooit alleen voor.

Fijne werksfeer

Je wordt onderdeel van Samenvijf. We scoren een 8,9 op medewerkerstevredenheid (het is hier dus écht leuk! 😉).

Ontwikkelingsmogelijkheden

We focussen op (werk)geluk, persoonlijke groei en geven je de kans om je als professional verder te ontwikkelen bij opdrachtgevers.

Eerlijke beloning

Een aantrekkelijk salaris, reiskostenvergoeding, pensioenregeling en genoeg vakantiedagen om weer helemaal op te laden.

Ana Rosa Zoest

Heb je interesse?

We ontvangen graag je cv en motivatiebrief voor 05-12-2025
Wil je eerst meer weten over deze vacature of over Samenvijf? Neem contact op met Ana Rosa via ana@samenvijf.nl of 06 214 614 10.

Sluit de vacature nog niet helemaal aan op jouw profiel? Neem contact met ons op via een open sollicitatie.

Solliciteer hier

Job Alert
Onze aanpak

Het sollicitatieproces

1
Sollicitatie
Leuk! Je hebt je droombaan gevonden en gesolliciteerd. Binnen drie dagen nemen wij contact met je op.
2
Eerste gesprek
We leren je graag beter kennen om te kijken of je ambities aansluiten bij Samenvijf.
3
Gesprek bij de opdrachtgever
Tijdens een persoonlijk gesprek bij de opdrachtgever bespreek je vakinhoudelijke zaken en neem je een kijkje op je toekomstige werkplek.
4
Arbeidsovereenkomst
Hebben we een klik? Dan doen we jou een passend voorstel met mooie arbeidsvoorwaarden.
5
Gefeliciteerd!
Ben je akkoord met de arbeidsvoorwaarden? Welkom bij Samenvijf! We kijken uit naar een mooie samenwerking.

Relevante vacatures

Neem een kijkje tussen onze vacatures en ontdek of er iets passends voor jou tussen zit. Staat je ideale vacature er nu niet tussen? Doe dan een open sollicitatie en schrijf je in bij Samenvijf.