Deel deze vacature

Senior Vaktechnisch Coördinator (VACO) #

Opleidingsniveau
HBO
Locatie
Utrecht
Uren
36 - 40 uur
Startdatum
01 januari 2026
Reageren t/m
07 december 2025

Dit ga je doen

Functietitel

Vaktechnisch Adviseur (Vaco) Data IV binnen Hersteloperatie

Functieomschrijving

Als Vaktechnisch Adviseur (Vaco) ben je verantwoordelijk voor de vertaling van juridische vraagstukken en definities naar de Data- en IV-omgeving en gerelateerde tools. Je zorgt voor eenheid in beleid en uitvoering door vaktechnisch adviseurs in de uitvoeringsteams op te leiden en aan te sturen. Je adviseert het management gevraagd en ongevraagd over vaktechnische vraagstukken en signaleert ontwikkelingen die landelijke, publicitaire of politieke gevolgen kunnen hebben.

Je taken omvatten onder andere:

  • Adviseren van het management en de organisatie over juridische en vaktechnische vraagstukken met impact op Data en IV;
  • Meedenken over uitvoerbare oplossingen op dossierniveau en bij beleidskeuzes;
  • Creëren van draagvlak voor rechtmatige uitvoering van herstelregelingen;
  • Betrekken van relevante stakeholders bij het opstellen en toetsen van adviezen;
  • Proactief communiceren over veranderingen en de juridische en technische impact;
  • Deelnemen aan projectmatige rollen binnen lopende herstelprojecten zoals Wettelijke Rente, Herstel Rentenadeel, Aanmeldportaal en DSP migratie;
  • Fungeren als spil tussen Lavaco, uitvoering en Data/IV, signaleren en oplossen van complexe vraagstukken binnen het aandachtsgebied;
  • Bijblijven en betrokken blijven bij de meest complexe juridische en vaktechnische dossiers.

Functie-eisen

  • Afgeronde WO-opleiding op het gebied van datamanagement, (business) control of audit/risk;
  • Minimaal 7 jaar relevante werkervaring in een vergelijkbare functie waarin juridische, risk control en data IV thema’s samenkomen;
  • Minimaal 1 jaar ervaring met doorvertaling van herstelwetgeving, Algemene wet bestuursrecht en civielrecht (specifiek werkelijke schade) naar tooling en Data/IV hulpmiddelen;
  • Minimaal 3 jaar relevante werkervaring binnen de Rijksoverheid, bij voorkeur binnen een hersteloperatie;
  • Minimaal 50 punten op kwaliteitswensen en competenties (totaal 80 punten), met minimaal 3 punten per competentie.

Gewenste kennis en vaardigheden

  • Ervaring in de vaktechnische lijn (20 punten);
  • Aansluiting op ontwikkelingen rondom juridische vraagstukken zoals Wettelijke Rente, Herstel Rentenadeel, Aanmeldportaal en DSP, en het omzetten hiervan in concrete voorstellen (20 punten);
  • Ervaring met (on)gevraagd adviseren in een complexe omgeving met politieke dynamiek en tijdsdruk (10 punten);
  • Kennis van juridische processen (5 punten);
  • Vermogen om balans te brengen tussen mens- en taakgerichtheid en kwaliteit en kwantiteit (5 punten).

Competenties

  • Organisatiesensitiviteit
  • Analyseren
  • Overtuigingskracht
  • Oordeelsvorming
  • Klantgerichtheid

Overige informatie

Deze functie is niet geschikt voor zelfstandigen zonder personeel (ZZP’ers).

Jouw profiel

Waarom Samenvijf

Impact maken

Samenvijf staat voor een nieuwe manier van werken: we geven je de tijd om iets goeds te doen bij een maatschappelijke organisatie in jouw regio met behoud van salaris (lees meer).

Betrokken werkgever

We vinden een persoonlijke benadering en open communicatie belangrijk. Je staat er op je opdracht nooit alleen voor.

Fijne werksfeer

Je wordt onderdeel van Samenvijf. We scoren een 8,9 op medewerkerstevredenheid (het is hier dus écht leuk! 😉).

Ontwikkelingsmogelijkheden

We focussen op (werk)geluk, persoonlijke groei en geven je de kans om je als professional verder te ontwikkelen bij opdrachtgevers.

Eerlijke beloning

Een aantrekkelijk salaris, reiskostenvergoeding, pensioenregeling en genoeg vakantiedagen om weer helemaal op te laden.

Ana Rosa Zoest

Heb je interesse?

We ontvangen graag je cv en motivatiebrief voor 08-12-2025
Wil je eerst meer weten over deze vacature of over Samenvijf? Neem contact op met Ana Rosa via ana@samenvijf.nl of 06 214 614 10.

Sluit de vacature nog niet helemaal aan op jouw profiel? Neem contact met ons op via een open sollicitatie.

Solliciteer hier

Job Alert
Onze aanpak

Het sollicitatieproces

1
Sollicitatie
Leuk! Je hebt je droombaan gevonden en gesolliciteerd. Binnen drie dagen nemen wij contact met je op.
2
Eerste gesprek
We leren je graag beter kennen om te kijken of je ambities aansluiten bij Samenvijf.
3
Gesprek bij de opdrachtgever
Tijdens een persoonlijk gesprek bij de opdrachtgever bespreek je vakinhoudelijke zaken en neem je een kijkje op je toekomstige werkplek.
4
Arbeidsovereenkomst
Hebben we een klik? Dan doen we jou een passend voorstel met mooie arbeidsvoorwaarden.
5
Gefeliciteerd!
Ben je akkoord met de arbeidsvoorwaarden? Welkom bij Samenvijf! We kijken uit naar een mooie samenwerking.

Relevante vacatures

Neem een kijkje tussen onze vacatures en ontdek of er iets passends voor jou tussen zit. Staat je ideale vacature er nu niet tussen? Doe dan een open sollicitatie en schrijf je in bij Samenvijf.