Deel deze vacature

Vergunningverlener APV / Bijzondere Wetten

Opleidingsniveau
HBO
Locatie
Waalre
Uren
24 uur
Startdatum
01 januari 2026
Reageren t/m
04 december 2025

Dit ga je doen

Voor onze opdrachtgever zijn wij op zoek naar een tijdelijke, ervaren vergunningverlener APV Bijzondere Wetten. In deze rol pak je complexe dossiers op waarvoor specifieke kennis ontbreekt binnen het team. Je draagt zorg voor kennisoverdracht, professionaliseert processen en sjablonen, en adviseert over de actualisatie van lokale verordeningen en beleidsstukken.

Hoofdtaken

Vergunningverlening APV Bijzondere Wetten

  • Behandelen van complexe aanvragen op grond van de APV, Drank- en Horecawet, Alcoholwet, exploitatievergunningen, evenementenvergunningen, standplaatsen en overige bijzondere wetten.
  • Uitvoeren van integrale toetsing aan relevante wet- en regelgeving en gemeentelijk beleid.
  • Opstellen van besluiten, correspondentie, maatwerkvoorschriften en motiveringen.
  • Afstemmen met interne ketenpartners (veiligheid, juridische zaken, toezicht handhaving) en externe partners (politie, GHOR, brandweer).
  • Beantwoorden van vragen van aanvragers, ondernemers en inwoners.

Kennisoverdracht

  • Actieve begeleiding van een medewerker bij het behandelen van APV-dossiers.
  • Overdragen van inhoudelijke kennis, werkprincipes, juridische toetsingskaders en processtappen.
  • Meekijken en feedback geven op adviezen, besluiten en correspondentie opgesteld door junior medewerkers.
  • Opstellen van een korte opleidings- en inwerkstructuur die na de opdracht overdraagbaar is.

Verbeteren van werkprocessen en sjablonen

  • Inventariseren van bestaande werkprocessen en knelpunten binnen het team, met name rondom evenementen en horeca.
  • Actualiseren, vereenvoudigen en standaardiseren van werkprocessen en werkinstructies.
  • Opstellen en verbeteren van standaardbrieven, formats, conceptvoorschriften en besluitvormingssjablonen.
  • Verbeteren van digitale processtappen en minimaliseren van administratieve handelingen waar mogelijk.

Adviseren over verordening en beleid

  • Signaleren van knelpunten in de huidige APV, Alcoholverordening en beleid rondom evenementen, horeca en overige bijzondere wetten.
  • Doen van voorstellen voor actualisatie, verduidelijking of herziening van beleidsregels en bepalingen.
  • Opstellen van compacte adviezen voor bestuur of management over betere toepasbaarheid, uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid van beleid.
  • Meedenken over een werkbare beleidsopzet voor evenementen, exploitatie, alcoholverstrekking of standplaatsen.

Jouw profiel

  • Aantoonbare ervaring als vergunningverlener APV/Bijzondere Wetten, bij voorkeur binnen een kleine of middelgrote gemeente
  • Actuele kennis van APV, Alcoholwet, Wet op de kansspelen, evenementenveiligheid en relevante jurisprudentie
  • Sterk in zowel dossierbehandeling als procesverbetering
  • Didactische vaardigheden voor het begeleiden van een junior medewerker
  • Proactief, communicatief sterk en gewend zelfstandig te werken

Waarom Samenvijf

Impact maken

Samenvijf staat voor een nieuwe manier van werken: we geven je de tijd om iets goeds te doen bij een maatschappelijke organisatie in jouw regio met behoud van salaris (lees meer).

Betrokken werkgever

We vinden een persoonlijke benadering en open communicatie belangrijk. Je staat er op je opdracht nooit alleen voor.

Fijne werksfeer

Je wordt onderdeel van Samenvijf. We scoren een 8,9 op medewerkerstevredenheid (het is hier dus écht leuk! 😉).

Ontwikkelingsmogelijkheden

We focussen op (werk)geluk, persoonlijke groei en geven je de kans om je als professional verder te ontwikkelen bij opdrachtgevers.

Eerlijke beloning

Een aantrekkelijk salaris, reiskostenvergoeding, pensioenregeling en genoeg vakantiedagen om weer helemaal op te laden.

Ana Rosa Zoest

Heb je interesse?

We ontvangen graag je cv en motivatiebrief voor 05-12-2025
Wil je eerst meer weten over deze vacature of over Samenvijf? Neem contact op met Ana Rosa via ana@samenvijf.nl of 06 214 614 10.

Sluit de vacature nog niet helemaal aan op jouw profiel? Neem contact met ons op via een open sollicitatie.

Solliciteer hier

Job Alert
Onze aanpak

Het sollicitatieproces

1
Sollicitatie
Leuk! Je hebt je droombaan gevonden en gesolliciteerd. Binnen drie dagen nemen wij contact met je op.
2
Eerste gesprek
We leren je graag beter kennen om te kijken of je ambities aansluiten bij Samenvijf.
3
Gesprek bij de opdrachtgever
Tijdens een persoonlijk gesprek bij de opdrachtgever bespreek je vakinhoudelijke zaken en neem je een kijkje op je toekomstige werkplek.
4
Arbeidsovereenkomst
Hebben we een klik? Dan doen we jou een passend voorstel met mooie arbeidsvoorwaarden.
5
Gefeliciteerd!
Ben je akkoord met de arbeidsvoorwaarden? Welkom bij Samenvijf! We kijken uit naar een mooie samenwerking.

Relevante vacatures

Neem een kijkje tussen onze vacatures en ontdek of er iets passends voor jou tussen zit. Staat je ideale vacature er nu niet tussen? Doe dan een open sollicitatie en schrijf je in bij Samenvijf.