Deel deze vacature

Inkomensconsulent team Inkomen

Opleidingsniveau
HBO
Locatie
Hoofddorp
Uren
32 uur
Startdatum
12 januari 2026
Reageren t/m
11 december 2025

Dit ga je doen

Als Inkomensconsulent bij Gemeente Haarlemmermeer heb je een zelfstandige rol in het contact met inwoners rondom financiële dienstverlening. Je werkt nauw samen met de Casemanager werk met als doel de inwoner zo snel mogelijk zelfvoorzienend te laten zijn.

Jouw werkzaamheden bestaan uit:

  • Beheren van caseload, inclusief het afhandelen van beëindigingsonderzoeken en mutaties;
  • Regie voeren over inwonersaanvragen en mutaties die uitsluitend inkomen gerelateerd zijn;
  • Vervolggesprekken voeren over inkomen op de leefgebieden financiën en wonen (huishouden), indien van toepassing;
  • Verstrekken van informatie, advies en inlichtingen aan inwoners over rechten en plichten op grond van de Participatiewet;
  • Rapporteren over onderzoeksbevindingen op basis van gegevensanalyse conform wet- en regelgeving en opstellen van beschikkingen;
  • Signaleren van verdachte situaties in het kader van rechtmatigheid, beslissen over aanvullend onderzoek en samenwerken met Handhaving indien nodig;
  • Verstrekken van informatie over voorliggende voorzieningen;
  • Zorgen voor adequate doorverwijzing naar relevante (externe) partijen of instanties;
  • Beoordelen van aanvragen bijzondere bijstand en minimaregeling op volledigheid en rechtmatigheid;
  • Zelfstandig vullen van het uitkeringsdossier in Civision en archiveren in Djuma.

Samenvijf: detacheren met impact
Samenvijf staat voor een nieuwe manier van werken: we bieden je uitdagend werk bij onze opdrachtgevers en geven je daarnaast iedere week tijd om iets goeds te doen voor de maatschappij. Zo doorbreek jij je routine en heb je een werkweek met meer afwisseling en inspiratie. Samen zorgen we ervoor dat de maatschappij nog mooier wordt. We vertellen je er graag meer over.

Jouw profiel

  • Je hebt minimaal 2 jaar werkervaring bij een gemeentelijke Sociale Dienst in de functie van inkomensconsulent, opgedaan in de laatste 3 jaar
  • Je hebt actuele kennis en werkervaring met Civision Samenlevingszaken en Djuma, je weet hoe Djuma werkt en kunt de koppeling tussen Civision en Djuma toepassen
  • Je kunt zelfstandig uitkeringsdossiers vullen en muteren
  • Je hebt ervaring met intakegesprekken voor levensonderhoud, beëindigingen, mutaties, bijzondere bijstand en minima
  • Je hebt HBO werk- en denkniveau, bij voorkeur een opleiding in maatschappelijk werk, HBO Rechten of sociaal juridische dienstverlening
  • Je bent klantgericht en resultaatgericht met probleemoplossend vermogen
  • Je hebt minimaal 2 jaar actuele werkervaring als inkomensconsulent bij een gemeentelijke Sociale Dienst in de afgelopen 3 jaar
  • Je hebt goede kennis van de Participatiewet
  • Je hebt kennis van beëindigingsonderzoeken en het nemen van terugvorderingsbesluiten bij lopende uitkeringen
  • Je hebt kennis van voorliggende voorzieningen en gemeentelijk beleid
  • Je hebt kennis van regelingen met inkomensafhankelijke componenten, zoals fiscale kennis en kennis van lonen en loonspecificaties
  • Je kunt beoordelingen maken op basis van een balans tussen geld, hart en hoofd
  • Je bent alert op fraude en kunt omgaan met ongewenst gedrag
  • Je hebt uitstekende motiverende gesprekstechnieken en oog voor de inwoner
  • Je bent beschikbaar voor 32 uur per week

Deze functie is niet geschikt voor ZZP’ers

Waarom Samenvijf

Impact maken

We geven je de tijd om iets goeds te doen bij een maatschappelijke organisatie in jouw regio met behoud van salaris (lees meer).

Betrokken werkgever

We vinden een persoonlijke benadering en open communicatie belangrijk. Je staat er op je opdracht nooit alleen voor.

Fijne werksfeer

Je wordt onderdeel van Samenvijf. We scoren een 8,9 op medewerkerstevredenheid (het is hier dus écht leuk! 😉).

Ontwikkelingsmogelijkheden

We focussen op (werk)geluk, persoonlijke groei en geven je de kans om je als professional verder te ontwikkelen bij opdrachtgevers.

Eerlijke beloning

Een aantrekkelijk salaris, reiskostenvergoeding, pensioenregeling en genoeg vakantiedagen om weer helemaal op te laden.

Naddy Gray

Heb je interesse?

We ontvangen graag je cv en motivatiebrief voor 12-12-2025
Wil je eerst meer weten over deze vacature of over Samenvijf? Neem contact op met Naddy via naddy@samenvijf.nl of 06 255 031 28.

Sluit de vacature nog niet helemaal aan op jouw profiel? Neem contact met ons op via een open sollicitatie.

Solliciteer hier

Job Alert
Onze aanpak

Het sollicitatieproces

1
Sollicitatie
Leuk! Je hebt je droombaan gevonden en gesolliciteerd. Binnen drie dagen nemen wij contact met je op.
2
Eerste gesprek
We leren je graag beter kennen om te kijken of je ambities aansluiten bij Samenvijf.
3
Gesprek bij de opdrachtgever
Tijdens een persoonlijk gesprek bij de opdrachtgever bespreek je vakinhoudelijke zaken en neem je een kijkje op je toekomstige werkplek.
4
Arbeidsovereenkomst
Hebben we een klik? Dan doen we jou een passend voorstel met mooie arbeidsvoorwaarden.
5
Gefeliciteerd!
Ben je akkoord met de arbeidsvoorwaarden? Welkom bij Samenvijf! We kijken uit naar een mooie samenwerking.

Relevante vacatures

Neem een kijkje tussen onze vacatures en ontdek of er iets passends voor jou tussen zit. Staat je ideale vacature er nu niet tussen? Doe dan een open sollicitatie en schrijf je in bij Samenvijf.