Deel deze vacature

Expert Woningbouwknelpunten

Opleidingsniveau
HBO
Locatie
Den Haag
Uren
16 uur
Startdatum
05 januari 2026
Reageren t/m
01 december 2025

Dit ga je doen

Voor onze opdrachtgever zijn wij op zoek naar een Expert Woningbouwknelpunten.

Als expert woningbouwknelpunten ondersteun je Zuid-Hollandse gemeenten en woningcorporaties bij ruimtelijke ontwikkelingen in relatie tot wonen. Je brengt jouw expertise in bij diverse woningbouwprojecten, van transformaties van gebieden tot het optoppen van appartementencomplexen. Je blijft betrokken bij het proces van gebiedsontwikkeling of woningbouwproject totdat een besluit op de vergunningaanvraag is genomen.

Je werkt met het ruimtelijk kwaliteitsbeleid van de Provincie Zuid-Holland als toetsingskader, waarbij kennis van de kwaliteitskaart, richtpunten en werkwijze essentieel is. Daarnaast beschik je over kennis van de Ladder voor Duurzame Verstedelijking, die je inzet bij de ondersteuning van planvorming voor stedelijke woningbouwplannen met minimaal 12 woningen.

Je bent verantwoordelijk voor het leggen en onderhouden van contacten met gemeenten en woningcorporaties en beschikt over een uitgebreid, actief netwerk binnen deze sector in Zuid-Holland. Je vertegenwoordigt de provincie en bent op de hoogte van provinciaal beleid en politiek-bestuurlijke gevoeligheden, waarmee je op een sensitieve wijze omgaat. Je werkt nauw samen met collega-experts en stemt regelmatig af om gemeenten en woningcorporaties uniform te ondersteunen bij het realiseren van hun ambities.

Verantwoordelijkheden

  • Helpen van gemeenten en woningcorporaties bij het oplossen van woningbouwknelpunten en bijdragen aan het borgen van oplossingen in de mijlpalen van gebiedsontwikkelings- of woningbouwprojecten (zoals nota van uitgangspunten, programma van eisen, tenderuitvraag of anterieure overeenkomst).
  • Borgen van de uitgangspunten van jouw expertise in gemeentelijk beleid (bijvoorbeeld omgevingsbeleid) en het beleid van woningcorporaties, onder andere door het geven van workshops.
  • Bijdragen aan kennisoverdracht binnen het expertteam en verschillende beleidsonderdelen van de provincie, gericht op een doorontwikkelde integrale visie voor het snel, betaalbaar en toekomstbestendig realiseren van woningen.
  • Adviseren van gemeenten bij het versnellen van vergunningstrajecten, bijvoorbeeld voor flexprojecten, en optreden als makelaar tussen gemeenten en bevoegd gezag om het proces snel en nauwkeurig te laten verlopen.
  • Voorkomen van bezwaar- en beroepsprocedures waar mogelijk en samenwerken met andere experts om vergunningen sneller te verkrijgen.
  • Toepassen van kennis over de Omgevingswet en actuele wet- en regelgeving in relatie tot gebiedsontwikkelingen en woningbouwprojecten.
  • Regelmatig overleg voeren en inzicht geven in werkzaamheden en urenbesteding bij gemeenten en woningcorporaties.
  • Minimaal één keer per maand een gedetailleerde voortgangsupdate geven aan de opdrachtgever over de ondersteuning van gemeenten en woningcorporaties en de stand van zaken van projecten.

Samenvijf: detacheren met impact
Samenvijf staat voor een nieuwe manier van werken: we bieden je uitdagend werk bij onze opdrachtgevers en geven je daarnaast iedere week tijd om iets goeds te doen voor de maatschappij. Zo doorbreek jij je routine en heb je een werkweek met meer afwisseling en inspiratie. Samen zorgen we ervoor dat de maatschappij nog mooier wordt. We vertellen je er graag meer over.

Jouw profiel

  • Je beschikt minimaal over een HBO werk- en denkniveau, aantoonbaar door relevante opleiding of werkervaring
  • Je hebt kennis van en ervaring met het functioneren van openbaar bestuur en de daarmee samenhangende besluitvormingsprocessen
  • Je hebt minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring in het adviseren van gemeenten, woningcorporaties en/of ontwikkelaars op het gebied van het verkrijgen van omgevingsvergunningen, de toepassing van de Omgevingswet en bezwaar- en beroepsprocedures
  • Je bent in staat om een Verklaring omtrent gedrag (VOGnp) aan te leveren binnen 4 weken na definitieve gunning
  • Je hebt expertise in ruimtelijke ontwikkelingen en woningbouwprojecten, met kennis van het ruimtelijk kwaliteitsbeleid van de Provincie Zuid-Holland
  • Je hebt kennis van de Ladder voor Duurzame Verstedelijking en ervaring met stedelijke woningbouwplannen vanaf 12 woningen
  • Je hebt ervaring met het adviseren en begeleiden van vergunningstrajecten, inclusief complexe en bestuurlijk gevoelige omgevingsvergunningen
  • Je beschikt over een uitgebreid en actief netwerk binnen gemeenten en woningcorporaties in Zuid-Holland
  • Je hebt inzicht in en ervaring met de Omgevingswet en relevante wet- en regelgeving
  • Je hebt vaardigheid in het leggen en onderhouden van contacten en het samenwerken met diverse stakeholders
  • Je bent communicatief sterk en in staat om sensitief om te gaan met politiek-bestuurlijke gevoeligheden
  • Je bent bereid tot regelmatige afstemming met collega-experts en het delen van kennis binnen het team

Waarom Samenvijf

Impact maken

We geven je de tijd om iets goeds te doen bij een maatschappelijke organisatie in jouw regio met behoud van salaris (lees meer).

Betrokken werkgever

We vinden een persoonlijke benadering en open communicatie belangrijk. Je staat er op je opdracht nooit alleen voor.

Fijne werksfeer

Je wordt onderdeel van Samenvijf. We scoren een 8,9 op medewerkerstevredenheid (het is hier dus écht leuk! 😉).

Ontwikkelingsmogelijkheden

We focussen op (werk)geluk, persoonlijke groei en geven je de kans om je als professional verder te ontwikkelen bij opdrachtgevers.

Eerlijke beloning

Een aantrekkelijk salaris, reiskostenvergoeding, pensioenregeling en genoeg vakantiedagen om weer helemaal op te laden.

Ana Rosa Zoest

Heb je interesse?

We ontvangen graag je cv en motivatiebrief voor 02-12-2025
Wil je eerst meer weten over deze vacature of over Samenvijf? Neem contact op met Ana Rosa via ana@samenvijf.nl of 06 214 614 10.

Sluit de vacature nog niet helemaal aan op jouw profiel? Neem contact met ons op via een open sollicitatie.

Solliciteer hier

Job Alert
Onze aanpak

Het sollicitatieproces

1
Sollicitatie
Leuk! Je hebt je droombaan gevonden en gesolliciteerd. Binnen drie dagen nemen wij contact met je op.
2
Eerste gesprek
We leren je graag beter kennen om te kijken of je ambities aansluiten bij Samenvijf.
3
Gesprek bij de opdrachtgever
Tijdens een persoonlijk gesprek bij de opdrachtgever bespreek je vakinhoudelijke zaken en neem je een kijkje op je toekomstige werkplek.
4
Arbeidsovereenkomst
Hebben we een klik? Dan doen we jou een passend voorstel met mooie arbeidsvoorwaarden.
5
Gefeliciteerd!
Ben je akkoord met de arbeidsvoorwaarden? Welkom bij Samenvijf! We kijken uit naar een mooie samenwerking.

Relevante vacatures

Neem een kijkje tussen onze vacatures en ontdek of er iets passends voor jou tussen zit. Staat je ideale vacature er nu niet tussen? Doe dan een open sollicitatie en schrijf je in bij Samenvijf.