Deel deze vacature

Beleidsmedewerker Erfgoed

Opleidingsniveau
HBO
Locatie
Rijen
Uren
32 uur
Startdatum
01 december 2025
Reageren t/m
21 november 2025

Dit ga je doen

Voor onze opdrachtgever zijn wij op zoek naar een Beleidsmedewerker Erfgoed.

Als beleidsmedewerker erfgoed zet jij je in voor het behoud én de toekomst van monumenten, archeologie en cultuurhistorie in de gemeenten Alphen-Chaam, Baarle-Nassau en Gilze en Rijen. Je zorgt ervoor dat er rekening wordt gehouden met ondergronds en bovengronds erfgoed in ruimtelijke plannen en projecten. Je maakt je sterk voor behoud, maar ook voor het zichtbaar en afleesbaar maken van de geschiedenis in ontwikkelingen. Je bent verantwoordelijk voor de ontwikkeling en implementatie van erfgoedbeleid en werkt samen met collega’s, bestuurders en externe partijen.

Je werkt in het hart van het ruimtelijk domein en zorgt ervoor dat erfgoed niet alleen behouden blijft, maar ook een betekenisvolle bijdrage levert aan ruimtelijke ontwikkelingen.

Wat ga je doen?

  • Advisering op ruimtelijke plannen: Je adviseert in Ruimtelijke Ordeningsprocedures en projecten over erfgoed, neemt deel aan de intaketafel waar ruimtelijke initiatieven worden besproken en toetst cultuurhistorisch en bouwhistorisch onderzoek, onder andere bij boerderijsplitsingen. Daarnaast toets je ruimtelijke onderbouwingen, BOPA’s en wijzigingen van het omgevingsplan.
  • Beleidsontwikkeling en -uitvoering: Je bent verantwoordelijk voor de ontwikkeling en doorvertaling van erfgoedbeleid. Voor iedere gemeente ontwikkel je een programma erfgoed en leidt dit in goede banen.
  • Implementatie in het omgevingsplan: Je zorgt voor de inpassing van erfgoedbeleid in het omgevingsplan en draagt bij aan een goede verankering binnen ruimtelijke ontwikkelingen.
  • Samenwerking en afstemming: Je werkt nauw samen met collega’s binnen het ruimtelijk domein, bestuurders, eigenaren, ontwikkelaars en lokale erfgoedorganisaties.
  • Wet- en regelgeving: Je volgt landelijke ontwikkelingen, zoals de Omgevingswet, en vertaalt deze naar lokaal beleid en uitvoering.
  • Archeologie: In nauwe samenwerking met regioarcheologen ben jij het bevoegd gezag en aanspreekpunt voor archeologie.
  • Publiekscommunicatie: Je draagt bij aan bewustwording en publieksgerichte communicatie over erfgoed.

Samenvijf: detacheren met impact
Samenvijf staat voor een nieuwe manier van werken: we bieden je uitdagend werk bij onze opdrachtgevers en geven je daarnaast iedere week tijd om iets goeds te doen voor de maatschappij. Zo doorbreek jij je routine en heb je een werkweek met meer afwisseling en inspiratie. Samen zorgen we ervoor dat de maatschappij nog mooier wordt. We vertellen je er graag meer over.

Jouw profiel

  • Je beschikt over een afgeronde hbo- of wo-opleiding in een relevante richting, zoals erfgoedstudies, architectuurgeschiedenis, bouwkunde of planologie
  • Je hebt kennis van wet- en regelgeving rond monumenten en erfgoed, inclusief de Omgevingswet
  • Je hebt ervaring met beleidsontwikkeling, vergunningverlening en advisering binnen een bestuurlijke omgeving
  • Je hebt affiniteit met archeologie
  • Je communiceert helder en weet beleid te vertalen naar praktische toepassingen
  • Je hebt affiniteit met participatie en publieksgerichte communicatie over erfgoed
  • Je bent een inhoudelijk sterke en verbindende beleidsadviseur die erfgoed weet te positioneren binnen een dynamische gemeentelijke context
  • Je hebt oog voor kwaliteit, bestuurlijke verhoudingen en de maatschappelijke waarde van erfgoed

Deze functie is niet geschikt voor ZZP’ers

Waarom Samenvijf

Impact maken

We geven je de tijd om iets goeds te doen bij een maatschappelijke organisatie in jouw regio met behoud van salaris (lees meer).

Betrokken werkgever

We vinden een persoonlijke benadering en open communicatie belangrijk. Je staat er op je opdracht nooit alleen voor.

Fijne werksfeer

Je wordt onderdeel van Samenvijf. We scoren een 8,9 op medewerkerstevredenheid (het is hier dus écht leuk! 😉).

Ontwikkelingsmogelijkheden

We focussen op (werk)geluk, persoonlijke groei en geven je de kans om je als professional verder te ontwikkelen bij opdrachtgevers.

Eerlijke beloning

Een aantrekkelijk salaris, reiskostenvergoeding, pensioenregeling en genoeg vakantiedagen om weer helemaal op te laden.

Ana Rosa Zoest

Heb je interesse?

We ontvangen graag je cv en motivatiebrief voor 22-11-2025
Wil je eerst meer weten over deze vacature of over Samenvijf? Neem contact op met Ana Rosa via ana@samenvijf.nl of 06 214 614 10.

Sluit de vacature nog niet helemaal aan op jouw profiel? Neem contact met ons op via een open sollicitatie.

Solliciteer hier

Job Alert
Onze aanpak

Het sollicitatieproces

1
Sollicitatie
Leuk! Je hebt je droombaan gevonden en gesolliciteerd. Binnen drie dagen nemen wij contact met je op.
2
Eerste gesprek
We leren je graag beter kennen om te kijken of je ambities aansluiten bij Samenvijf.
3
Gesprek bij de opdrachtgever
Tijdens een persoonlijk gesprek bij de opdrachtgever bespreek je vakinhoudelijke zaken en neem je een kijkje op je toekomstige werkplek.
4
Arbeidsovereenkomst
Hebben we een klik? Dan doen we jou een passend voorstel met mooie arbeidsvoorwaarden.
5
Gefeliciteerd!
Ben je akkoord met de arbeidsvoorwaarden? Welkom bij Samenvijf! We kijken uit naar een mooie samenwerking.

Relevante vacatures

Neem een kijkje tussen onze vacatures en ontdek of er iets passends voor jou tussen zit. Staat je ideale vacature er nu niet tussen? Doe dan een open sollicitatie en schrijf je in bij Samenvijf.