Deel deze vacature

Strategisch Adviseur Inkoop

Opleidingsniveau
WO
Locatie
Arnhem
Uren
16 uur
Startdatum
09 december 2025
Reageren t/m
17 november 2025

Dit ga je doen

Voor onze opdrachtgever zijn wij op zoek naar een Strategisch Adviseur Inkoop.

Als Strategisch Adviseur Inkoop ben je verantwoordelijk voor het zelfstandig uitvoeren van integrale advieswerkzaamheden binnen vooraf afgesproken kaders. Je levert hoogwaardige strategische en samenwerkingsadviezen voor aanbestedingen binnen Rijkswaterstaat, met een focus op innovatieve samenwerkingsvormen en de 2-fasen aanpak. Je analyseert de opgaven van het bruggenteam en stelt inkoopstrategieën op die bijdragen aan het vergroten van productiecapaciteit, het benutten van leerervaringen en het realiseren van project overstijgende ambities op het gebied van veiligheid, duurzaamheid en samenwerking.

Je bereidt en faciliteert sessies voor, verwerkt de resultaten tot producten die onderdeel zijn van het interne besluitvormingsproces en/of aanbestedingsdossier, en fungeert als inhoudelijk sparringpartner voor interne en externe partijen. Daarnaast train en coach je projectteams gedurende het gehele aanbestedingsproces en de eerste fase na gunning.

Voorbeelden van werkzaamheden

  • Opstellen en opleveren van een gedragen inkoopstrategie voor portfolio’s op basis van strategische inkoopplannen.
  • Voorbereiden en faciliteren van sessies en opstellen van benodigde documenten en (training)materiaal.
  • Verankeren van uitgewerkte werkprocessen in discipline- en portfolioplannen.
  • Periodiek adviseren over verbetering van inkoopstrategieën door monitoring, evaluatie en bijsturing gedurende aanbestedingsproces en realisatiefase.
  • Opstellen van gericht advies op basis van strategische inkoop- en organisatieanalyses voor nieuwe werkstromen binnen het Bruggenteam.

Werkzaamheden en producten per fase

  • Initiatief-fase: Analyseren en ontwikkelen van strategieën; opstellen van strategische adviezen en besluitdocumenten; faciliteren van sessies met draaiboek en presentaties.
  • Contractvoorbereidingsfase: Opstellen van strategisch inkoopplan; faciliteren van sessies met draaiboek en presentaties.
  • Aanbestedingsfase: Begeleiden van het team, opstellen van onderdelen van portfolioplan, begeleiden van dialoogsessies; opleveren van portfolioplannen en memo’s.
  • Realisatiefase: Begeleiden van het team in de eerste fase na gunning, coaching gericht op samenwerking en leervermogen; faciliteren van leerproces en borgen van leeropbrengsten; opleveren van draaiboeken, presentaties en evaluaties.

Werklocatie en werktijden

Je werkt zelfstandig en bepaalt zelf je locatie en werktijden. Aanwezigheid in Arnhem op dinsdag en donderdag is aanbevolen, maar niet verplicht. Voor toegang tot bepaalde projectlocaties en het veilig uitvoeren van werkzaamheden is het mogelijk dat je moet voldoen aan geldende veiligheidsinstructies (zoals VOL-VCA, GPI of relevante veiligheidsmodules, waaronder mogelijk RWS e-learning modules zoals Integrale Veiligheid of Veiligheidsintroductie). Het is jouw verantwoordelijkheid om hieraan te voldoen.

Samenvijf: detacheren met impact
Samenvijf staat voor een nieuwe manier van werken: we bieden je uitdagend werk bij onze opdrachtgevers en geven je daarnaast iedere week tijd om iets goeds te doen voor de maatschappij. Zo doorbreek jij je routine en heb je een werkweek met meer afwisseling en inspiratie. Samen zorgen we ervoor dat de maatschappij nog mooier wordt. We vertellen je er graag meer over.

Jouw profiel

  • Je beschikt aantoonbaar over minimaal 5 jaar ervaring met strategische inkoop van programma’s en projecten in de GWW-sector
  • Je beschikt aantoonbaar over minimaal 3 jaar ervaring met de 2-fasen aanpak of vergelijkbare innovatieve samenwerkingsvormen met de markt
  • Je beschikt aantoonbaar over een afgeronde WO-opleiding in een relevante richting, zoals Civiele Techniek of Bedrijfskunde
  • Je beschikt aantoonbaar over minimaal 3 jaar ervaring met inkoop van gelijksoortig werk gebundeld in portfolio’s
  • Je bent resultaatgericht en initiatiefrijk
  • Je bent anticiperend en dienstverlenend
  • Je kunt samenwerken en bent verbindend
  • Je bent motiverend en ondernemend
  • Je bent overtuigend en vasthoudend
  • Je bent communicatief vaardig, zowel mondeling als schriftelijk
  • Je bent organisatiesensitief
  • Je beschikt over analytisch vermogen

Wensen

  • Kennis van en ervaring met voorbereiding en aanbesteding van UAV-gc contracten voor infrastructuur
  • Ervaring met een coördinerende en faciliterende rol in procesmanagement tijdens de contractvoorbereidingsfase
  • Ervaring aan de opdrachtgeverskant bij Rijkswaterstaat of een grote (semi-)overheidsinstantie
  • Ervaring met advisering over strategische processen, met name samenwerking en governance
  • Ervaring met het opstellen van contracterings- en aanbestedingsstrategieën voor complexe civieltechnische projecten
  • Beschikken over de genoemde competenties en vaardigheden, aantoonbaar via cv, motivatiebrief en/of sollicitatiegesprek

Waarom Samenvijf

Impact maken

We geven je de tijd om iets goeds te doen bij een maatschappelijke organisatie in jouw regio met behoud van salaris (lees meer).

Betrokken werkgever

We vinden een persoonlijke benadering en open communicatie belangrijk. Je staat er op je opdracht nooit alleen voor.

Fijne werksfeer

Je wordt onderdeel van Samenvijf. We scoren een 8,9 op medewerkerstevredenheid (het is hier dus écht leuk! 😉).

Ontwikkelingsmogelijkheden

We focussen op (werk)geluk, persoonlijke groei en geven je de kans om je als professional verder te ontwikkelen bij opdrachtgevers.

Eerlijke beloning

Een aantrekkelijk salaris, reiskostenvergoeding, pensioenregeling en genoeg vakantiedagen om weer helemaal op te laden.

Ana Rosa Zoest

Heb je interesse?

We ontvangen graag je cv en motivatiebrief voor 18-11-2025
Wil je eerst meer weten over deze vacature of over Samenvijf? Neem contact op met Ana Rosa via ana@samenvijf.nl of 06 214 614 10.

Sluit de vacature nog niet helemaal aan op jouw profiel? Neem contact met ons op via een open sollicitatie.

Solliciteer hier

Job Alert
Onze aanpak

Het sollicitatieproces

1
Sollicitatie
Leuk! Je hebt je droombaan gevonden en gesolliciteerd. Binnen drie dagen nemen wij contact met je op.
2
Eerste gesprek
We leren je graag beter kennen om te kijken of je ambities aansluiten bij Samenvijf.
3
Gesprek bij de opdrachtgever
Tijdens een persoonlijk gesprek bij de opdrachtgever bespreek je vakinhoudelijke zaken en neem je een kijkje op je toekomstige werkplek.
4
Arbeidsovereenkomst
Hebben we een klik? Dan doen we jou een passend voorstel met mooie arbeidsvoorwaarden.
5
Gefeliciteerd!
Ben je akkoord met de arbeidsvoorwaarden? Welkom bij Samenvijf! We kijken uit naar een mooie samenwerking.

Relevante vacatures

Neem een kijkje tussen onze vacatures en ontdek of er iets passends voor jou tussen zit. Staat je ideale vacature er nu niet tussen? Doe dan een open sollicitatie en schrijf je in bij Samenvijf.

Adviseur Elektrotechniek
Arnhem
36 uur
HBO/WO
01 december 2025
Reageer alleen vandaag nog!