Deel deze vacature

Deze vacature is gesloten

Inkomensconsulent Intake Bijzondere Bijstand

Opleidingsniveau
HBO
Locatie
Rotterdam
Uren
36 uur
Startdatum
01 januari 2026
Reageren t/m
Vacature gesloten

Dit ga je doen

Voor onze opdrachtgever zijn wij op zoek naar een Inkomensconsulent Intake Bijzondere Bijstand.

Als medewerker Bijzondere Bijstand ben jij het aanspreekpunt voor Rotterdammers die een steuntje in de rug nodig hebben om werk en inkomen te vinden. Je behandelt zelfstandig aanvragen Bijzondere Bijstand door deze te onderzoeken, toetsen, beoordelen en interpreteren. Je verzamelt en controleert gegevens, voert gesprekken waar nodig en neemt tijdig beslissingen over toekenning of afwijzing van aanvragen. Daarnaast bereken je de hoogte en bepaal je de duur van de uitkering, verwerk je gegevens in geautomatiseerde systemen en complementeert je dossiers.

Je herkent verdachte situaties waarbij rechtmatigheid mogelijk in het geding is, beslist of aanvullend onderzoek nodig is en lost deze vraagstukken zelfstandig en adequaat op. Je rapporteert over onderzoeksbevindingen conform wet- en regelgeving.

Tijdens de aanvraagprocedure ben jij het contactpersoon voor de burger, zowel schriftelijk, telefonisch als face-to-face. Je haalt informatie op over de persoonlijke inkomens-, woon- en vermogenssituatie van de burger en informeert hen over de voortgang en het al dan niet toekennen van een uitkering. Indien van toepassing verstrek je informatie over voorliggende voorzieningen.

Je herkent crisissituaties en bepaalt passende interventies, waarbij je waar nodig doorverwijst naar relevante externe partijen of instanties.

Werkomgeving

De werkzaamheden worden deels op een gemeentelijk kantoor en deels thuis uitgevoerd. Tijdens de inwerkperiode wordt verwacht dat je op kantoor werkt.

Samenvijf: detacheren met impact
Samenvijf staat voor een nieuwe manier van werken: we bieden je uitdagend werk bij onze opdrachtgevers en geven je daarnaast iedere week tijd om iets goeds te doen voor de maatschappij. Zo doorbreek jij je routine en heb je een werkweek met meer afwisseling en inspiratie. Samen zorgen we ervoor dat de maatschappij nog mooier wordt. We vertellen je er graag meer over.

Jouw profiel

  • Je hebt minimaal een hbo-bachelor opleiding afgerond
  • Je hebt minimaal 6 maanden werkervaring opgedaan als Inkomensconsulent in het domein Inkomen en hebt aanvragen bijzondere bijstand van niet-uitkeringsgerechtigden afgehandeld op de kostensoort inrichtingskosten, opgedaan in het afgelopen jaar
  • Je hebt werkervaring met het voeren van gesprekken met klanten en burgers
  • Je hebt de training Participatiewet: Algemene kennis van de wet, boete en maatregelen, belastingen en toeslagen afgerond
  • Je hebt minimaal 6 maanden werkervaring met Suwinet, opgedaan in het afgelopen jaar
  • Je bent in staat om dagelijks op kantoor te werken tijdens de inwerkperiode
  • Je krijgt energie van mensen verder helpen en doet dit graag face-to-face
  • Je bent empathisch, communicatief vaardig en kunt goed luisteren, samenvatten en doorvragen
  • Je voelt je betrokken bij de situatie van de burger en weet rechtvaardigheid en rechtmatigheid in balans te brengen met inlevingsvermogen
  • Je bent besluitvaardig, ook bij conflicterende belangen, en kunt onder tijdsdruk prioriteiten stellen
  • Je werkt planmatig, structureert je eigen werkproces en behoudt het overzicht
  • Je bent integer en klantgericht, verdiept je in de situatie van de burger en bent resultaatgericht in het zelfstandig beheren van je caseload
  • Je bent vaardig in het opvoeren, invoeren, bewerken en autoriseren van gegevens in uitkeringssystemen
  • Je werkt graag samen met collega’s binnen en buiten je team en bent flexibel
  • Je blijft bij hoge werkdruk stressbestendig en stelt collega’s gerust door kalm op te treden

Waarom Samenvijf

Impact maken

Samenvijf staat voor een nieuwe manier van werken: we geven je de tijd om iets goeds te doen bij een maatschappelijke organisatie in jouw regio met behoud van salaris (lees meer).

Betrokken werkgever

We vinden een persoonlijke benadering en open communicatie belangrijk. Je staat er op je opdracht nooit alleen voor.

Fijne werksfeer

Je wordt onderdeel van Samenvijf. We scoren een 8,9 op medewerkerstevredenheid (het is hier dus écht leuk! 😉).

Ontwikkelingsmogelijkheden

We focussen op (werk)geluk, persoonlijke groei en geven je de kans om je als professional verder te ontwikkelen bij opdrachtgevers.

Eerlijke beloning

Een aantrekkelijk salaris, reiskostenvergoeding, pensioenregeling en genoeg vakantiedagen om weer helemaal op te laden.

Naddy Gray

Deze vacature is gesloten

Wil je toch meer weten over deze vacature of over Samenvijf? Neem contact op met Naddy via naddy@samenvijf.nl of 0625503128.

Sluit de vacature nog niet helemaal aan op jouw profiel? Neem contact met ons op via een open sollicitatie.
Onze aanpak

Het sollicitatieproces

1
Sollicitatie
Leuk! Je hebt je droombaan gevonden en gesolliciteerd. Binnen drie dagen nemen wij contact met je op.
2
Eerste gesprek
We leren je graag beter kennen om te kijken of je ambities aansluiten bij Samenvijf.
3
Gesprek bij de opdrachtgever
Tijdens een persoonlijk gesprek bij de opdrachtgever bespreek je vakinhoudelijke zaken en neem je een kijkje op je toekomstige werkplek.
4
Arbeidsovereenkomst
Hebben we een klik? Dan doen we jou een passend voorstel met mooie arbeidsvoorwaarden.
5
Gefeliciteerd!
Ben je akkoord met de arbeidsvoorwaarden? Welkom bij Samenvijf! We kijken uit naar een mooie samenwerking.

Relevante vacatures

Neem een kijkje tussen onze vacatures en ontdek of er iets passends voor jou tussen zit. Staat je ideale vacature er nu niet tussen? Doe dan een open sollicitatie en schrijf je in bij Samenvijf.

Helaas!

Deze vacature is gesloten...

Maar wees niet getreurd, om het je zo gemakkelijk mogelijk te maken hebben we de meest relevante vacatures voor je bij elkaar gezocht en op een rijtje gezet of kijk bij alle vacatures.