Deel deze vacature

Adviseur Bestuurlijke Zaken

Opleidingsniveau
HBO
Locatie
Utrecht
Uren
24 - 32 uur
Startdatum
05 december 2025
Reageren t/m
13 november 2025

Dit ga je doen

Voor onze opdrachtgever zijn wij op zoek naar een Adviseur Bestuurlijke Zaken. 

Als Adviseur Bestuurlijke Zaken verbind je bestuur en organisatie binnen het sociaal domein. Je zorgt ervoor dat bestuursvoorstellen en besluitvormingsprocessen binnen de Staf Zorg en Welzijn soepel verlopen. Je werkt nauw samen met de wethouder, afdelings- en teammanagers en collega’s binnen de gemeente. Je signaleert politieke en bestuurlijke ontwikkelingen, vertaalt deze naar adviezen en bevordert de integraliteit door verbanden te leggen tussen verschillende dossiers. In samenwerking met een strateeg verbind je de bestuurlijke lijn met de inhoudelijke strategie.

Verantwoordelijkheden

  • Adviseren van wethouders, het MT en collega’s over bestuurlijke processen en vraagstukken.
  • Begeleiden en adviseren van opstellers van bestuursvoorstellen en raadsbrieven.
  • Voorbereiden van overleggen van de wethouder, inclusief agendabeheer, controle van stukken en opvolging van afspraken.
  • Zorgen voor tijdige uitvoering van toezeggingen en moties.
  • Organiseren van de beantwoording van schriftelijke en mondelinge vragen van de gemeenteraad.
  • Ondersteunen van de wethouder bij raadsdebatten en bijeenkomsten zoals commissies, technische sessies en informatieavonden.
  • Signaleren en volgen van politieke en bestuurlijke ontwikkelingen, risico’s en dilemma’s en deze vertalen naar adviezen.
  • Bevorderen van integraliteit door verbanden te leggen tussen verschillende dossiers.
  • Samenwerken in duo met de strateeg om bestuurlijke lijn en inhoudelijke strategie te verbinden.

Samenvijf: detacheren met impact
Samenvijf staat voor een nieuwe manier van werken: we bieden je uitdagend werk bij onze opdrachtgevers en geven je daarnaast iedere week tijd om iets goeds te doen voor de maatschappij. Zo doorbreek jij je routine en heb je een werkweek met meer afwisseling en inspiratie. Samen zorgen we ervoor dat de maatschappij nog mooier wordt. We vertellen je er graag meer over.

Jouw profiel

  • Minimaal 2 jaar werkervaring in het sociaal domein bij een gemeente, bij voorkeur een grote gemeente
  • Minimaal 4 jaar ervaring als bestuursadviseur
  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit: goed kunnen omgaan met politieke gevoeligheid en inhoudelijke complexiteit
  • Verbindend vermogen: effectief schakelen tussen ambtelijke organisatie en bestuur
  • Analytisch en integraal denken: complexe en integrale opgaven kunnen overzien en doorgronden
  • Goede communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk
  • Samenwerken: actief deelnemen aan gezamenlijke overleggen en teamspeler zijn
  • Netwerken: snel een relevant netwerk kunnen opbouwen
  • Flexibiliteit: snel schakelen tussen verschillende onderwerpen en incidenteel beschikbaar zijn in de avonden
  • Zelfstandigheid: direct kunnen instappen en de rol snel eigen maken

Waarom Samenvijf

Impact maken

We geven je de tijd om iets goeds te doen bij een maatschappelijke organisatie in jouw regio met behoud van salaris (lees meer).

Betrokken werkgever

We vinden een persoonlijke benadering en open communicatie belangrijk. Je staat er op je opdracht nooit alleen voor.

Fijne werksfeer

Je wordt onderdeel van Samenvijf. We scoren een 8,9 op medewerkerstevredenheid (het is hier dus écht leuk! 😉).

Ontwikkelingsmogelijkheden

We focussen op (werk)geluk, persoonlijke groei en geven je de kans om je als professional verder te ontwikkelen bij opdrachtgevers.

Eerlijke beloning

Een aantrekkelijk salaris, reiskostenvergoeding, pensioenregeling en genoeg vakantiedagen om weer helemaal op te laden.

Ana Rosa Zoest

Heb je interesse?

We ontvangen graag je cv en motivatiebrief voor 14-11-2025
Wil je eerst meer weten over deze vacature of over Samenvijf? Neem contact op met Ana Rosa via ana@samenvijf.nl of 06 214 614 10.

Sluit de vacature nog niet helemaal aan op jouw profiel? Neem contact met ons op via een open sollicitatie.

Solliciteer hier

Job Alert
Onze aanpak

Het sollicitatieproces

1
Sollicitatie
Leuk! Je hebt je droombaan gevonden en gesolliciteerd. Binnen drie dagen nemen wij contact met je op.
2
Eerste gesprek
We leren je graag beter kennen om te kijken of je ambities aansluiten bij Samenvijf.
3
Gesprek bij de opdrachtgever
Tijdens een persoonlijk gesprek bij de opdrachtgever bespreek je vakinhoudelijke zaken en neem je een kijkje op je toekomstige werkplek.
4
Arbeidsovereenkomst
Hebben we een klik? Dan doen we jou een passend voorstel met mooie arbeidsvoorwaarden.
5
Gefeliciteerd!
Ben je akkoord met de arbeidsvoorwaarden? Welkom bij Samenvijf! We kijken uit naar een mooie samenwerking.

Relevante vacatures

Neem een kijkje tussen onze vacatures en ontdek of er iets passends voor jou tussen zit. Staat je ideale vacature er nu niet tussen? Doe dan een open sollicitatie en schrijf je in bij Samenvijf.