Deel deze vacature

Inkomensconsulent Intake

Opleidingsniveau
MBO/HBO
Locatie
Rotterdam
Uren
36 uur
Startdatum
25 november 2025
Reageren t/m
03 november 2025

Dit ga je doen

Voor onze opdrachtgever zijn wij op zoek naar een Inkomensconsulent Intake.

Als medewerker Participatiewet ben jij het aanspreekpunt voor Rotterdammers die een steuntje in de rug nodig hebben om werk en inkomen te vinden. Je behandelt zelfstandig aanvragen voor de Participatiewet, zowel voor jongeren als voor 27+, en studietoeslag. Dit omvat het onderzoeken, toetsen, beoordelen en interpreteren van aanvragen, het verzamelen en controleren van gegevens, het tijdig beslissen over toekenning of afwijzing, het berekenen van de hoogte en duur van uitkeringen, en het verwerken van gegevens in geautomatiseerde systemen.

Je verstrekt voorschotten conform wet- en regelgeving en zorgt voor verrekening of terugvordering. Je herkent verdachte situaties en lost deze zelfstandig en adequaat op. Daarnaast rapporteer je over onderzoeksbevindingen en ben je tijdens de aanvraagprocedure het contactpersoon voor de burger, zowel schriftelijk, telefonisch als face-to-face.

Je haalt informatie op over de persoonlijke inkomens-, woon- en vermogenssituatie van werkzoekenden en informeert hen over de voortgang en uitkomst van hun aanvraag. Je verstrekt informatie over voorliggende voorzieningen en herkent crisissituaties, waarbij je passende interventies bepaalt en zo nodig doorverwijst naar relevante externe partijen. Je werkt nauw samen met de afdeling WERK, MO en het Jongerenteam om een naadloze dienstverlening te garanderen.

Werkomgeving

Je werkzaamheden vinden deels plaats op een gemeentelijk kantoor en deels thuis. Tijdens de inwerkperiode wordt verwacht dat je op kantoor werkt.

Samenvijf: detacheren met impact
Samenvijf staat voor een nieuwe manier van werken: we bieden je uitdagend werk bij onze opdrachtgevers en geven je daarnaast iedere week tijd om iets goeds te doen voor de maatschappij. Zo doorbreek jij je routine en heb je een werkweek met meer afwisseling en inspiratie. Samen zorgen we ervoor dat de maatschappij nog mooier wordt. We vertellen je er graag meer over.

Jouw profiel

  • Je hebt hbo werk- en denkniveau
  • Je hebt minimaal een afgeronde MBO-4 opleiding
  • Je hebt in de afgelopen twee jaar minimaal zes maanden werkervaring opgedaan als Inkomensconsulent in het domein Inkomen en levensonderhoud aanvragen afgehandeld
  • Je hebt in de afgelopen twee jaar minimaal zes maanden werkervaring opgedaan met het systeem Suwinet
  • Je hebt werkervaring met het voeren van gesprekken met klanten/burgers
  • Je hebt de training Participatiewet: Algemene kennis van de wet, boete en maatregelen, belastingen en toeslagen afgerond
  • Je bent een echte mensenmens die energie krijgt van het helpen van anderen, met name face-to-face contact
  • Je bent in staat om dagelijks op kantoor te werken en bent flexibel in het uitvoeren van je werkzaamheden, deels op kantoor en deels thuis
  • Je neemt initiatief, werkt planmatig en structureert je eigen werkproces met realistische doelen
  • Je bent integer en klantgericht, verdiept je in de situatie van de burger en bent besluitvaardig, ook bij conflicterende belangen
  • Je bent communicatief vaardig en kunt onder tijdsdruk snel en adequaat beslissingen nemen
  • Je bent vaardig in het invoeren, bewerken en autoriseren van gegevens in uitkeringssystemen en beheert zelfstandig je caseload
  • Je werkt graag samen met collega’s binnen en buiten je team en bent stressbestendig
  • Bij hoge werkdruk stel je collega’s gerust door kalm en doelgericht op te treden en prioriteiten te blijven stellen

Waarom Samenvijf

Impact maken

We geven je de tijd om iets goeds te doen bij een maatschappelijke organisatie in jouw regio met behoud van salaris (lees meer).

Betrokken werkgever

We vinden een persoonlijke benadering en open communicatie belangrijk. Je staat er op je opdracht nooit alleen voor.

Fijne werksfeer

Je wordt onderdeel van Samenvijf. We scoren een 8,9 op medewerkerstevredenheid (het is hier dus écht leuk! 😉).

Ontwikkelingsmogelijkheden

We focussen op (werk)geluk, persoonlijke groei en geven je de kans om je als professional verder te ontwikkelen bij opdrachtgevers.

Eerlijke beloning

Een aantrekkelijk salaris, reiskostenvergoeding, pensioenregeling en genoeg vakantiedagen om weer helemaal op te laden.

Naddy Gray

Heb je interesse?

We ontvangen graag je cv en motivatiebrief voor 04-11-2025
Wil je eerst meer weten over deze vacature of over Samenvijf? Neem contact op met Naddy via naddy@samenvijf.nl of 06 255 031 28.

Sluit de vacature nog niet helemaal aan op jouw profiel? Neem contact met ons op via een open sollicitatie.

Solliciteer hier

We ontvangen graag je cv en motivatiebrief voor 04-11-2025
Wil je eerst meer weten over deze vacature of over Samenvijf? Neem contact op met Naddy via naddy@samenvijf.nl of 06 255 031 28.

Sluit de vacature nog niet helemaal aan op jouw profiel? Neem contact met ons op via een open sollicitatie.
Job Alert
Onze aanpak

Het sollicitatieproces

1
Sollicitatie
Leuk! Je hebt je droombaan gevonden en gesolliciteerd. Binnen drie dagen nemen wij contact met je op.
2
Eerste gesprek
We leren je graag beter kennen om te kijken of je ambities aansluiten bij Samenvijf.
3
Gesprek bij de opdrachtgever
Tijdens een persoonlijk gesprek bij de opdrachtgever bespreek je vakinhoudelijke zaken en neem je een kijkje op je toekomstige werkplek.
4
Arbeidsovereenkomst
Hebben we een klik? Dan doen we jou een passend voorstel met mooie arbeidsvoorwaarden.
5
Gefeliciteerd!
Ben je akkoord met de arbeidsvoorwaarden? Welkom bij Samenvijf! We kijken uit naar een mooie samenwerking.

Relevante vacatures

Neem een kijkje tussen onze vacatures en ontdek of er iets passends voor jou tussen zit. Staat je ideale vacature er nu niet tussen? Doe dan een open sollicitatie en schrijf je in bij Samenvijf.