Deel deze vacature

Expert Burgerzaken

Opleidingsniveau
HBO
Locatie
Haarlemmermeer
Uren
36 uur
Startdatum
01 januari 2026
Reageren t/m
02 november 2025

Dit ga je doen

Functieomschrijving

Als Expert Burgerzaken werk je zelfstandig en draag je eigen verantwoordelijkheden. Je bent het aanspreekpunt bij complexe casussen en vervult een adviserende en begeleidende rol richting collega’s binnen Burgerzaken. Je signaleert knelpunten en denkt mee over het ontwikkelen van nieuw of verbeterd beleid. Daarnaast behandel je zelfstandig complexe casuïstiek en ben je verantwoordelijk voor de kwaliteit van de Basisregistratie Personen (BRP) en de registers burgerlijke stand.

Je onderhoudt contacten met diverse externe partijen zoals ministeries, het Openbaar Ministerie, AVIM, politie, Koninklijke Marechaussee, I&D en RDW.

Belangrijkste werkzaamheden:

  • Coachen en begeleiden van de senior medewerker Burgerzaken, met als doel dat deze per 31 december 2026 volledig zelfstandig en op volwaardig niveau functioneert.
  • Overdragen van kennis en vaardigheden binnen de werkvelden Immigratie, Burgerlijke Stand, Nationaliteit en BRP.
  • Vakken inhoudelijke ondersteuning bieden aan het team Immigratie, Burgerlijke Stand en Nationaliteit (IBN) bij lopende casuïstiek.
  • Actualiseren van werkinstructies voor terugkerende processen, zoals BRP-mutaties, huwelijksvoltrekkingen en naturalisatieaanvragen.
  • Actualiseren van handreikingen voor complexe of minder vaak voorkomende casuïstiek, bijvoorbeeld vestiging van migranten en complexe nationaliteitsvraagstukken.

Jouw profiel

Als Expert Burgerzaken ben je een vakspecialist die complexe vraagstukken met enthousiasme aangaat. Samenwerken gaat je gemakkelijk af en je beschikt over sterke communicatieve en sociale vaardigheden. Je durft door te vragen, toont lef en bent omgevingsbewust. Je werkt nauwkeurig met oog voor detail, zelfstandig en bent besluitvaardig. Je staat voor kwalitatief hoogwaardige dienstverlening, ook aan inwoners die de Nederlandse en/of Engelse taal niet machtig zijn.

Vereiste kennis en ervaring:

  • Afgeronde opleiding MLO Burgerzaken en BRP-specialist of bezit van de modules B en S van het diplomastelsel van de NVVB.
  • Minimaal 5 jaar ervaring in een gelijkwaardige functie.
  • Ervaring met het schrijven van voornemens en besluiten conform AWB en Wet BRP.
  • Opleiding documentherkenning en identiteitsvaststelling.
  • Kennis van nationale en internationale wet- en regelgeving, zoals IPR, AWB, Paspoortwet, Wet BRP, Burgerlijk Wetboek en RWN.
  • Zelfstandig en besluitvaardig.
  • Uitstekende communicatieve vaardigheden.
  • Ervaring met coachen, met name gericht op het verbeteren van de kwaliteit rondom de uitvoering van werkprocessen.

Samenvijf: detacheren met impact
Samenvijf staat voor een nieuwe manier van werken: we bieden je uitdagend werk bij onze opdrachtgevers en geven je daarnaast iedere week tijd om iets goeds te doen voor de maatschappij. Zo doorbreek jij je routine en heb je een werkweek met meer afwisseling en inspiratie. Samen zorgen we ervoor dat de maatschappij nog mooier wordt. We vertellen je er graag meer over.

Jouw profiel

  • Je beschikt over een afgeronde opleiding op het gebied van BRP specialist of beschikt over de modules B en S van het diplomastelstel van de NVVB; Op CV aantoonbaar
  • Startdatum 01 januari 2026
  • Detacherings-/payrollbureau, intermediair of ZZP – Bent u een detacherings-/payrollbureau en/of intermediair of zzp’er? In verband met de Wet Deregulering Arbeidsverhoudingen (Wet DBA) is beoordeeld of sprake is van een arbeidsovereenkomst indien een zzp’er de opdracht zou verwerven. Aangezien er een aanmerkelijk risico op de aanwezigheid van een gezagsverhouding is en vrije vervanging van de inhuurkracht niet wenselijk/realistisch is, is gemeente Haarlemmermeer van oordeel dat het risico op een arbeidsovereenkomst te hoog is. Daarom kan een zzp’er niet rechtstreeks inschrijven op deze opdracht. Het begrip zzp’er dekt de lading overigens niet geheel. Hieronder wordt bijvoorbeeld ook een BV of eenmanszaak begrepen, die de eigenaar/directeur/groot aandeelhouder (DGA) wil detacheren, zonder dat er een gezagsverhouding bestaat tussen de eenmanszaak/BV en de te detacheren persoon. In verband met de Wet Deregulering Arbeidsverhoudingen (Wet DBA) moet de te plaatsen medewerker bij de opdrachtnemer in dienst zijn op basis van een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht (afdracht premies werknemersverzekeringen)
  • *Minimaal 5 jaar ervaring in gelijkwaardige functie * ervaring met het vertalen van Wetgeving in werkprocessen. * ervaring met coachen * ervaring met het schrijven van werkinstructies voor burgerzaken processen *ervaring met het uitvoeren van BCM controle/ zelfevaluatie *ervaring met het schrijven van voornemens en besluiten voor casuistiek Bovenstaande ervaring moet CV aantoonbaar zijn. Referentie vereist

Waarom Samenvijf

Impact maken

We geven je de tijd om iets goeds te doen bij een maatschappelijke organisatie in jouw regio met behoud van salaris (lees meer).

Betrokken werkgever

We vinden een persoonlijke benadering en open communicatie belangrijk. Je staat er op je opdracht nooit alleen voor.

Fijne werksfeer

Je wordt onderdeel van Samenvijf. We scoren een 8,9 op medewerkerstevredenheid (het is hier dus écht leuk! 😉).

Ontwikkelingsmogelijkheden

We focussen op (werk)geluk, persoonlijke groei en geven je de kans om je als professional verder te ontwikkelen bij opdrachtgevers.

Eerlijke beloning

Een aantrekkelijk salaris, reiskostenvergoeding, pensioenregeling en genoeg vakantiedagen om weer helemaal op te laden.

Naddy Gray

Heb je interesse?

We ontvangen graag je cv en motivatiebrief voor 03-11-2025
Wil je eerst meer weten over deze vacature of over Samenvijf? Neem contact op met Naddy via naddy@samenvijf.nl of 06 255 031 28.

Sluit de vacature nog niet helemaal aan op jouw profiel? Neem contact met ons op via een open sollicitatie.

Solliciteer hier

We ontvangen graag je cv en motivatiebrief voor 03-11-2025
Wil je eerst meer weten over deze vacature of over Samenvijf? Neem contact op met Naddy via naddy@samenvijf.nl of 06 255 031 28.

Sluit de vacature nog niet helemaal aan op jouw profiel? Neem contact met ons op via een open sollicitatie.
Job Alert
Onze aanpak

Het sollicitatieproces

1
Sollicitatie
Leuk! Je hebt je droombaan gevonden en gesolliciteerd. Binnen drie dagen nemen wij contact met je op.
2
Eerste gesprek
We leren je graag beter kennen om te kijken of je ambities aansluiten bij Samenvijf.
3
Gesprek bij de opdrachtgever
Tijdens een persoonlijk gesprek bij de opdrachtgever bespreek je vakinhoudelijke zaken en neem je een kijkje op je toekomstige werkplek.
4
Arbeidsovereenkomst
Hebben we een klik? Dan doen we jou een passend voorstel met mooie arbeidsvoorwaarden.
5
Gefeliciteerd!
Ben je akkoord met de arbeidsvoorwaarden? Welkom bij Samenvijf! We kijken uit naar een mooie samenwerking.

Relevante vacatures

Neem een kijkje tussen onze vacatures en ontdek of er iets passends voor jou tussen zit. Staat je ideale vacature er nu niet tussen? Doe dan een open sollicitatie en schrijf je in bij Samenvijf.