Deel deze vacature

Adviseur Stakeholder en Veiligheidsmanagement

Opleidingsniveau
WO
Locatie
Utrecht
Uren
36 uur
Startdatum
08 oktober 2025
Reageren t/m
16 september 2025

Dit ga je doen

Voor onze opdrachtgever zijn wij op zoek naar een Adviseur Stakeholder en Veiligheidsmanagement. 

Als Adviseur Stakeholder en Veiligheidsmanagement binnen Rijkswaterstaat ondersteun en adviseer je de programmamanager Landelijk Tunnelbeheer (LTB) en de Landelijk Regisseur Veiligheid (LRV). Je richt je op de organisatorische borging van het programma en vergelijkbare programma’s binnen de toekomstige organisatie van Rijkswaterstaat, inclusief het werken in de keten, crisismanagement, veiligheidsmanagement en strategische vraagstukken zoals sturing op het maturity model (niveau 3). Je onderhoudt strategische contacten met tunnelbeheerders, organisatieonderdelen binnen Rijkswaterstaat, hulpverleningsdiensten en andere stakeholders.

Je bent voorzitter van het secretarissenoverleg ter voorbereiding op het Stakeholderoverleg Tunnelveiligheid en begeleidt onderzoeken die hieruit voortkomen. Daarnaast draag je bij aan de evaluatie en opvolging van de gestandaardiseerde tunneluitrusting en ondersteun je de implementatie van de landelijke tunnelstandaard (LTS) binnen bestaande tunnels.

Taken en verantwoordelijkheden

LTB Organisatie: Adviseren en ondersteunen in strategie, plannen en implementatie van het LTB-programma, inclusief rapportages en afstemming binnen diverse organisatieonderdelen.

Implementatie tunnelbeheerketen: Veranderkundig adviseren van management op strategisch, tactisch en operationeel niveau en coördineren van de implementatieaanpak.

B&O leidraden: Strategisch adviseren over toepassing van leidraden, maken en geven van presentaties, en afstemming met tunnelbeheerders en hulpverleningsdiensten.

LRV Stakeholders- en secretarissenoverleg: Voorbereiden en voorzitten van overleg, begeleiden van onderzoeken, uitvoeren van jaarplan en presenteren van onderzoeksresultaten en implementatie-uitkomsten.

Verantwoordelijkheden: Strategische advisering aan programmamanager LTB over positionering, financiering en sturing van het programma, coördinatie van het implementatieteam tunnelbeheerketen, afstemming met stakeholders en voorbereiding van overleg. Tevens verantwoordelijk voor begeleiding van vervolgonderzoeken en strategisch advies aan LRV.

Samenvijf: detacheren met impact
Samenvijf staat voor een nieuwe manier van werken: we bieden je uitdagend werk bij onze opdrachtgevers en geven je daarnaast iedere week tijd om iets goeds te doen voor de maatschappij. Zo doorbreek jij je routine en heb je een werkweek met meer afwisseling en inspiratie. Samen zorgen we ervoor dat de maatschappij nog mooier wordt. We vertellen je er graag meer over.

Jouw profiel

  • Je hebt minimaal een afgeronde universitaire opleiding in civiele techniek, bestuurskunde, bedrijfskunde of vergelijkbaar
  • Je hebt minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in het beheren, onderhouden en ontwikkelen van standaarden rond wegtunnels
  • Je hebt minimaal 5 jaar ervaring met het organiseren van tunnelbeheer tot uitvoeringsorganisatie (ketenbenadering) met meerdere rollen aan opdrachtgeverszijde
  • Je hebt minimaal 8 jaar ervaring met tunnels (aanleg en renovatie), gericht op de relatie met stakeholders zoals hulpdiensten en bevoegd gezag, met inzicht in de complexiteit van organisatie, techniek, processen en besluitvorming
  • Je hebt aantoonbare ervaring met strategisch advies over standaardisatie, uniformering en optimalisatie van tunnelbeheerprocessen en ondersteunende techniek volgens de landelijke tunnelstandaard
  • Je hebt ervaring met adviseren op minimaal afdelingshoofd- en programmamanagerniveau, met bewezen impact op organisatie en processen
  • Je hebt minimaal 5 jaar ervaring met het implementeren van standaarden in verschillende organisatieonderdelen binnen samenwerkingsverbanden in de werkketen
  • Je hebt minimaal 3 jaar ervaring met veranderkundige opgaven binnen een beheerorganisatie
  • Je hebt aantoonbare kennis en ervaring met tunnels en tunnelbeheer met veranderopgaven aan opdrachtgeverszijde
  • Je hebt kennis van en inzicht in de werkwijze van hulpdiensten (bij voorkeur IFV, brandweer, politie, GHOR), bevoegde gezagen en diverse tunnelbeheerders in Nederland, inclusief crisismanagement binnen beheerorganisaties
  • Je hebt kennis van en ervaring met toepassing van de Landelijke Tunnelstandaard
  • Je hebt kennis en inzicht in de organisatie en werkwijze van Rijkswaterstaat, specifiek binnen de tunnelbeheerketen
  • Je beschikt over de genoemde competenties en vaardigheden, toetsbaar via CV, motivatiebrief en/of sollicitatiegesprek

Deze functie is niet geschikt voor ZZP’ers

Waarom Samenvijf

Impact maken

We geven je de tijd om iets goeds te doen bij een maatschappelijke organisatie in jouw regio met behoud van salaris (lees meer).

Betrokken werkgever

We vinden een persoonlijke benadering en open communicatie belangrijk. Je staat er op je opdracht nooit alleen voor.

Fijne werksfeer

Je wordt onderdeel van Samenvijf. We scoren een 8,9 op medewerkerstevredenheid (het is hier dus écht leuk! 😉).

Ontwikkelingsmogelijkheden

We focussen op (werk)geluk, persoonlijke groei en geven je de kans om je als professional verder te ontwikkelen bij opdrachtgevers.

Eerlijke beloning

Een aantrekkelijk salaris, reiskostenvergoeding, pensioenregeling en genoeg vakantiedagen om weer helemaal op te laden.

Heb je interesse?

We ontvangen graag je cv en motivatiebrief voor 17-09-2025
Wil je eerst meer weten over deze vacature of over Samenvijf? Neem contact op met Ana Rosa via ana@samenvijf.nl of 0621461410.

Sluit de vacature nog niet helemaal aan op jouw profiel? Neem contact met ons op via een open sollicitatie.

Solliciteer hier

We ontvangen graag je cv en motivatiebrief voor 17-09-2025
Wil je eerst meer weten over deze vacature of over Samenvijf? Neem contact op met Ana Rosa via ana@samenvijf.nl of 0621461410.

Sluit de vacature nog niet helemaal aan op jouw profiel? Neem contact met ons op via een open sollicitatie.
Job Alert
Onze aanpak

Het sollicitatieproces

1
Sollicitatie
Leuk! Je hebt je droombaan gevonden en gesolliciteerd. Binnen drie dagen nemen wij contact met je op.
2
Eerste gesprek
We leren je graag beter kennen om te kijken of je ambities aansluiten bij Samenvijf.
3
Gesprek bij de opdrachtgever
Tijdens een persoonlijk gesprek bij de opdrachtgever bespreek je vakinhoudelijke zaken en neem je een kijkje op je toekomstige werkplek.
4
Arbeidsovereenkomst
Hebben we een klik? Dan doen we jou een passend voorstel met mooie arbeidsvoorwaarden.
5
Gefeliciteerd!
Ben je akkoord met de arbeidsvoorwaarden? Welkom bij Samenvijf! We kijken uit naar een mooie samenwerking.

Relevante vacatures

Neem een kijkje tussen onze vacatures en ontdek of er iets passends voor jou tussen zit. Staat je ideale vacature er nu niet tussen? Doe dan een open sollicitatie en schrijf je in bij Samenvijf.

Procesmanager Klantportaal

Alkmaar
32 uur
HBO/WO
01 oktober 2025
Reageer alleen vandaag nog!

Beleidsmedewerker Retail

Tilburg
32 - 36 uur
HBO
29 september 2025
Reageer alleen vandaag nog!

Beleidsadviseur Arbeidsparticipatie

Tilburg
32 - 36 uur
HBO
29 september 2025
Reageer alleen vandaag nog!