Deel deze vacature

Interim Directeur Informatie- en Procesmanagement

Opleidingsniveau
WO
Locatie
Utrecht
Uren
36 uur
Startdatum
01 november 2025
Reageren t/m
24 september 2025

Dit ga je doen

Voor onze opdrachtgever zijn wij op zoek naar een Interim Directeur Informatie- en Procesmanagement. 

Als interim-directeur Informatie- en Procesmanagement (IPM) sta je op het snijvlak van bestuur en technologie. Je bent verantwoordelijk voor het verbinden van digitale ontwikkeling met maatschappelijke opgaven van de stad Utrecht. In een omgeving met spanning en weerstand is jouw strategisch leiderschap essentieel om richting te geven, vertrouwen te winnen en duurzame verandering te realiseren.

Jouw rol omvat onder andere:

  • Leidinggeven aan een omvangrijke directie van circa 550 medewerkers, waarvan ongeveer 300 hiërarchisch aan jou rapporteren.
  • Als CIO optreden als stelselhouder en strategisch gesprekspartner voor het College en de organisatie op het gebied van digitalisering en informatievoorziening.
  • Nauwe samenwerking met de wethouder, ondernemingsraad en deelname aan het G4-netwerk op het gebied van digitalisering en informatievoorziening.
  • Het aansturen van het programma IPMConnect, gericht op de toekomstige inrichting en governance van de IPM-kolom, met als doel samenwerking en dienstverlening te versterken, versnippering te verminderen, informatieveiligheid te borgen en een bezuiniging van €1,2 miljoen te realiseren.
  • Implementatie en borging van de gewenste effecten van IPMConnect, met ruimte voor aanscherping of bijstelling van de koers.

Prioritaire taken

  • Aansturen als gedelegeerd opdrachtgever van het programma IPMConnect, inclusief afronding van besluitvorming en implementatie.
  • Leiden van digitale transities zoals Common Ground en vertalen naar bestuurlijke keuzes en uitvoerbare strategieën.
  • Op orde brengen van portfoliomanagement door het maken van keuzes, prioriteren en waarmaken van verwachtingen.

Verantwoordelijkheden

  • Dagelijkse aansturing en bedrijfsvoering van de IPM-organisatie.
  • Bouwen aan een stevig managementteam.
  • Vertrouwen borgen in de IPM-kolom door transparante communicatie, realistische afspraken en het zichtbaar maken van resultaten.
  • IPM verbinden met organisatieonderdelen en klantgroepen en het gezamenlijk verdelen van schaarse middelen en expertise.
  • Zorgen dat de gemeente aantoonbaar in control is op het gebied van informatiebeveiliging, compliance en continuïteit.
  • Ontwikkelen van de gemeente tot een aantrekkelijke werkgever voor IT-, data- en AI-talent.
  • Richting geven aan de inzet van nieuwe technologie met oog voor ethiek en maatschappelijke waarden.
  • Bewaken van kaders en richtlijnen voortkomend uit de stelselverantwoordelijkheid.
  • Ontwikkeling en implementatie van de digitale visie en strategie van de gemeente voor een betrouwbare en innovatieve IPM-dienstverlening.
  • Strategisch adviseren en fungeren als gesprekspartner voor bestuur, concerndirectie en collega-directeuren bij digitaliserings- en informatievraagstukken.

Resultaat van de opdracht

  • IPM heeft zichtbare stappen gezet richting meer grip en beschikt over een versterkt en effectief managementteam.
  • Er is een gedragen en transparant portfolioproces ingericht dat realistische keuzes borgt en verwachtingen waarmaakt.
  • Het programma IPMConnect is conform de genomen besluiten uitgevoerd, met waar nodig aanscherping of bijstelling, en de gewenste effecten zijn zichtbaar en geborgd, inclusief de afgesproken bezuinigingsopgave.
  • Het vertrouwen van bestuur, organisatieonderdelen, klantgroepen en medezeggenschap in IPM is merkbaar versterkt.
  • Digitale transities (cloud, Common Ground, ketensamenwerking, AI) zijn in beweging gezet en bestuurlijk ingebed.
  • De gemeente is aantrekkelijker gepositioneerd als werkgever voor IT-, data- en AI-talent.
  • IPM vervult haar rol als strategische partner binnen het concern en richting de stad overtuigend.
  • De samenwerking met de medezeggenschap is versterkt en draagt bij aan vertrouwen en draagvlak in de organisatie.

Samenvijf: detacheren met impact
Samenvijf staat voor een nieuwe manier van werken: we bieden je uitdagend werk bij onze opdrachtgevers en geven je daarnaast iedere week tijd om iets goeds te doen voor de maatschappij. Zo doorbreek jij je routine en heb je een werkweek met meer afwisseling en inspiratie. Samen zorgen we ervoor dat de maatschappij nog mooier wordt. We vertellen je er graag meer over.

Jouw profiel

  • Je brengt ervaring mee als directeur die gewend is te werken in een politiek-bestuurlijke context.
  • Je weet hoe digitalisering en informatievoorziening bijdragen aan strategie, governance en samenwerking, en je combineert dit met verandermanagement en leiderschap op hoog niveau.
  • Academisch werk- en denkniveau.
  • Ervaring met digitalisering, informatievoorziening en procesmanagement, niet als IT-specialist, maar als verantwoordelijke voor strategie, governance en samenwerking.
  • Ruime managementervaring in een vergelijkbare directiefunctie, met bewezen gezag en autoriteit in een complexe bestuurlijke of maatschappelijke context.
  • Aantoonbare ervaring met organisatieontwikkeling, verandermanagement, reorganisaties en portfoliosturing.
  • Ervaren gesprekspartner voor bestuur, medezeggenschap en topmanagement.
  • Affiniteit met data en AI en inzicht in maatschappelijke en ethische vraagstukken daarbij.

Pré

  • Ervaring met samenwerking met medezeggenschap bij reorganisatie- of verandertrajecten.
  • Ervaring als (interim) CIO in een gemeentelijke organisatie.

Benodigde vaardigheden / soft skills

  • Leiderschap in vernieuwing: koersvast, normerend, inspirerend, met gezag en autoriteit om richting te geven en mensen mee te nemen in verandering.
  • Executiekracht: stuurt doortastend op resultaat en realisatie.
  • Strategisch inzicht en visie: kan technologische ontwikkelingen vertalen naar een toekomstgerichte koers voor de organisatie.
  • Communicatief sterk: legt complexe thema’s helder uit aan niet-technische stakeholders en is transparant en verbindend.
  • Omgevingssensitief: beweegt effectief in een bestuurlijke omgeving met uiteenlopende belangen.
  • Mensgericht: borgt sociale veiligheid en weet een wendbare organisatie te bouwen, ook in tijden van financiële krapte.

Waarom Samenvijf

Impact maken

We geven je de tijd om iets goeds te doen bij een maatschappelijke organisatie in jouw regio met behoud van salaris (lees meer).

Betrokken werkgever

We vinden een persoonlijke benadering en open communicatie belangrijk. Je staat er op je opdracht nooit alleen voor.

Fijne werksfeer

Je wordt onderdeel van Samenvijf. We scoren een 8,9 op medewerkerstevredenheid (het is hier dus écht leuk! 😉).

Ontwikkelingsmogelijkheden

We focussen op (werk)geluk, persoonlijke groei en geven je de kans om je als professional verder te ontwikkelen bij opdrachtgevers.

Eerlijke beloning

Een aantrekkelijk salaris, reiskostenvergoeding, pensioenregeling en genoeg vakantiedagen om weer helemaal op te laden.

Mylene Kempers

Heb je interesse?

We ontvangen graag je cv en motivatiebrief voor 25-09-2025
Wil je eerst meer weten over deze vacature of over Samenvijf? Neem contact op met Mylene via mylene@samenvijf.nl of 06 294 166 80.

Sluit de vacature nog niet helemaal aan op jouw profiel? Neem contact met ons op via een open sollicitatie.

Solliciteer hier

We ontvangen graag je cv en motivatiebrief voor 25-09-2025
Wil je eerst meer weten over deze vacature of over Samenvijf? Neem contact op met Mylene via mylene@samenvijf.nl of 06 294 166 80.

Sluit de vacature nog niet helemaal aan op jouw profiel? Neem contact met ons op via een open sollicitatie.
Job Alert
Onze aanpak

Het sollicitatieproces

1
Sollicitatie
Leuk! Je hebt je droombaan gevonden en gesolliciteerd. Binnen drie dagen nemen wij contact met je op.
2
Eerste gesprek
We leren je graag beter kennen om te kijken of je ambities aansluiten bij Samenvijf.
3
Gesprek bij de opdrachtgever
Tijdens een persoonlijk gesprek bij de opdrachtgever bespreek je vakinhoudelijke zaken en neem je een kijkje op je toekomstige werkplek.
4
Arbeidsovereenkomst
Hebben we een klik? Dan doen we jou een passend voorstel met mooie arbeidsvoorwaarden.
5
Gefeliciteerd!
Ben je akkoord met de arbeidsvoorwaarden? Welkom bij Samenvijf! We kijken uit naar een mooie samenwerking.

Relevante vacatures

Neem een kijkje tussen onze vacatures en ontdek of er iets passends voor jou tussen zit. Staat je ideale vacature er nu niet tussen? Doe dan een open sollicitatie en schrijf je in bij Samenvijf.

Teamleider Competence Center S&OP

Rotterdam
24 uur
HBO
24 november 2025
Deze publicatie is verlopen.

Senior CI Analist en Scrum Master

Amsterdam
38 uur
HBO
13 oktober 2025
Deze publicatie is verlopen.

Gebieds- en Procesmanager

Amersfoort
24 uur
HBO
15 oktober 2025
Reageer alleen vandaag nog!