Deel deze vacature

Inkomensconsulent

Opleidingsniveau
HBO
Locatie
Almere
Uren
36 uur
Startdatum
01 oktober 2025
Reageren t/m
15 september 2025

Dit ga je doen

Voor onze opdrachtgever zijn wij op zoek naar een Inkomensconsulent. 

Als Inkomensconsulent binnen de Gemeente Almere handel je zelfstandig aanvragen (intake) voor een bijstandsuitkering en aanvragen bijzondere bijstand af. Je dagelijkse werkzaamheden bestaan uit alle voorkomende werkzaamheden ingevolge de Participatiewet, zelfstandig beheren van een eigen caseload, samenwerken met de handhavers, telefoondienst en het draaien van intakespreekuren.

Verantwoordelijkheden:

  • Voeren van (intake)gesprekken voor aanvragen levensonderhoud.
  • Zorgdragen voor de afhandeling van en besluiten op aanvragen Participatiewet en IOAW.
  • Zorgdragen voor de afhandeling van en besluiten op aanvragen Bijzondere Bijstand.
  • Zorgdragen voor een optimaal onderhoud van de uitkeringsverstrekking tijdens de doorstroomperiode naar werk of maatschappelijke participatie.
  • Zelfstandig plannen en organiseren van eigen werkzaamheden.
  • Samenwerken met handhavers en deelnemen aan telefoondienst.

Samenvijf: detacheren met impact
Samenvijf staat voor een nieuwe manier van werken: we bieden je uitdagend werk bij onze opdrachtgevers en geven je daarnaast iedere week tijd om iets goeds te doen voor de maatschappij. Zo doorbreek jij je routine en heb je een werkweek met meer afwisseling en inspiratie. Samen zorgen we ervoor dat de maatschappij nog mooier wordt. We vertellen je er graag meer over.

Jouw profiel

  • Je hebt veel (juridische) kennis van de participatiewet.
  • Je hebt ervaring met het in behandeling nemen van aanvragen levensonderhoud, waarbij je de rechtmatigheid en de “omgekeerde toets” beoordeelt en deze aanvragen zelfstandig afhandelt.
  • Je hebt de mogelijkheid om voorschotten te verstrekken gedurende de periode dat een aanvraag levensonderhoud in behandeling is.
  • Je bent een kei in plannen en organiseren.
  • Je bent stressbestendig.
  • Je bent zorgvuldig in het opstellen van intakeverslagen, rapportages en beschikkingen.
  • Je hebt meer dan 2 jaar relevante ervaring als Inkomensconsulent en beschikt over gedegen kennis van systemen zoals PKO, Suite en GWS4All.
  • Je bent communicatief vaardig, collegiaal, beschikt over uitstekende schriftelijke vaardigheden, bent nieuwsgierig, analytisch, onderzoekend en kunt snel schakelen.
  • Je bent flexibel, werkt planmatig en staat sterk in je schoenen met een kritische instelling op de juiste momenten.
  • Je kunt onder druk presteren, het overzicht bewaren, maakt gemakkelijk contact met mensen en hebt oprechte interesse in de klant.

Waarom Samenvijf

Impact maken

We geven je de tijd om iets goeds te doen bij een maatschappelijke organisatie in jouw regio met behoud van salaris (lees meer).

Betrokken werkgever

We vinden een persoonlijke benadering en open communicatie belangrijk. Je staat er op je opdracht nooit alleen voor.

Fijne werksfeer

Je wordt onderdeel van Samenvijf. We scoren een 8,9 op medewerkerstevredenheid (het is hier dus écht leuk! 😉).

Ontwikkelingsmogelijkheden

We focussen op (werk)geluk, persoonlijke groei en geven je de kans om je als professional verder te ontwikkelen bij opdrachtgevers.

Eerlijke beloning

Een aantrekkelijk salaris, reiskostenvergoeding, pensioenregeling en genoeg vakantiedagen om weer helemaal op te laden.

Naddy Gray

Heb je interesse?

We ontvangen graag je cv en motivatiebrief voor 16-09-2025
Wil je eerst meer weten over deze vacature of over Samenvijf? Neem contact op met Naddy via naddy@samenvijf.nl of 0625503128.

Sluit de vacature nog niet helemaal aan op jouw profiel? Neem contact met ons op via een open sollicitatie.

Solliciteer hier

We ontvangen graag je cv en motivatiebrief voor 16-09-2025
Wil je eerst meer weten over deze vacature of over Samenvijf? Neem contact op met Naddy via naddy@samenvijf.nl of 0625503128.

Sluit de vacature nog niet helemaal aan op jouw profiel? Neem contact met ons op via een open sollicitatie.
Job Alert
Onze aanpak

Het sollicitatieproces

1
Sollicitatie
Leuk! Je hebt je droombaan gevonden en gesolliciteerd. Binnen drie dagen nemen wij contact met je op.
2
Eerste gesprek
We leren je graag beter kennen om te kijken of je ambities aansluiten bij Samenvijf.
3
Gesprek bij de opdrachtgever
Tijdens een persoonlijk gesprek bij de opdrachtgever bespreek je vakinhoudelijke zaken en neem je een kijkje op je toekomstige werkplek.
4
Arbeidsovereenkomst
Hebben we een klik? Dan doen we jou een passend voorstel met mooie arbeidsvoorwaarden.
5
Gefeliciteerd!
Ben je akkoord met de arbeidsvoorwaarden? Welkom bij Samenvijf! We kijken uit naar een mooie samenwerking.

Relevante vacatures

Neem een kijkje tussen onze vacatures en ontdek of er iets passends voor jou tussen zit. Staat je ideale vacature er nu niet tussen? Doe dan een open sollicitatie en schrijf je in bij Samenvijf.

Klantmanager Werk

Oldebroek
36 uur
HBO/WO
01 oktober 2025
Reageer alleen vandaag nog!

Klantmanager Inburgering en Participatie

Hilversum
36 uur
HBO/WO
01 oktober 2025
Nog 2 dagen om te reageren!

Werkcoach IJsselstein / Lopik

Utrecht
16 uur
HBO/WO
10 oktober 2025
Nog 3 dagen om te reageren!