Deel deze vacature

Medewerker Informatiebeheer

Opleidingsniveau
MBO/HBO
Locatie
Alkmaar
Uren
32 uur
Startdatum
01 september 2025
Reageren t/m
31 juli 2025

Dit ga je doen

Doel van de Opdracht

Als medewerker informatiebeheer ben je verantwoordelijk voor het uitvoeren van wettelijke en noodzakelijke taken op het gebied van informatiebeheer. De focus ligt op het wegwerken van bestaande achterstanden en het structureel verbeteren van de informatiehuishouding. Dit omvat zowel eenmalige correctieve acties als duurzame kwaliteitsborging, conform de Archiefwet en overige relevante wet- en regelgeving.

Werkzaamheden / Taken

Je verricht uitvoerende en signalerende werkzaamheden in nauwe samenwerking met de informatieadviseur. De taken omvatten onder andere:

  • Uitvoeren van een inhaalslag op het gebied van archiefvernietiging, zowel fysiek als digitaal (o.a. in AFAS);
  • Archiefbewerking en inventarisatie met het oog op overdracht, inclusief het archief uit 2007 en dat van een rechtsvoorganger;
  • Signaleren van knelpunten en risico’s in het informatiebeheer;
  • Uitvoeren van kwaliteitscontroles op dossiers, metadata en digitale scans.

Kandidaatomschrijving

De geschikte kandidaat beschikt over de volgende kennis, ervaring en competenties:

  • Aantoonbare ervaring met informatie- en archiefbeheer binnen een overheidscontext;
  • Grondige kennis van en ervaring met de Archiefwet, de Wet open overheid (Woo), relevante selectielijsten en het werken met metadata;
  • Ervaring met zowel digitale informatiesystemen, zoals AFAS en SharePoint (DMS), als met fysieke archiefverwerking;
  • In staat om zelfstandig werkzaamheden uit te voeren, zoals archiefvernietiging, archiefverplaatsingen en het uitvoeren van kwaliteitscontroles;
  • Beschikt over analytisch vermogen en kan zelfstandig vraagstukken binnen het archief- en informatiebeheer signaleren en oplossen;
  • Affiniteit met procesmatig werken en met samenwerking met informatieadviseurs en andere beleidsmatige functies;
  • Werkt nauwkeurig, gestructureerd en kwaliteitsgericht, met oog voor duurzame verbetering van de informatiehuishouding.

Samenvijf: detacheren met impact
Samenvijf staat voor een nieuwe manier van werken: we bieden je uitdagend werk bij onze opdrachtgevers en geven je daarnaast iedere week tijd om iets goeds te doen voor de maatschappij. Zo doorbreek jij je routine en heb je een werkweek met meer afwisseling en inspiratie. Samen zorgen we ervoor dat de maatschappij nog mooier wordt. We vertellen je er graag meer over.

Jouw profiel

  • Beschikbaarheid – De kandidaat is per 1 september beschikbaar voor de opdracht
  • Archiefbeheer en vernietigingsproces – De kandidaat beschikt aantoonbaar over werkervaring met archiefbeheer volgens geldende richtlijnen en wetgeving, waaronder de Archiefwet, en heeft ervaring met het uitvoeren en coördineren van het vernietigingsproces van archiefmateriaal
  • Kwaliteitssysteem en archiefoverzichten – De kandidaat heeft ervaring met het werken met en onderhouden van kwaliteitssystemen binnen informatie- of documentbeheer en kan overzichtelijke en toegankelijke archiefoverzichten opstellen en bijhouden
  • Toepassing bewaartermijnen – De kandidaat past bewaartermijnen toe conform geldende wet- en regelgeving
  • Opleidingsniveau en diploma – De kandidaat beschikt minimaal over MBO 4 werk- en denkniveau en is in het bezit van een diploma SOD I en II of een vergelijkbare opleiding, zoals een HBO-opleiding Archiefbeheer of de Leergang Adviseur Recordmanagement (LARM)

Waarom Samenvijf

Impact maken

We geven je de tijd om iets goeds te doen bij een maatschappelijke organisatie in jouw regio met behoud van salaris (lees meer).

Betrokken werkgever

We vinden een persoonlijke benadering en open communicatie belangrijk. Je staat er op je opdracht nooit alleen voor.

Fijne werksfeer

Je wordt onderdeel van Samenvijf. We scoren een 8,9 op medewerkerstevredenheid (het is hier dus écht leuk! 😉).

Ontwikkelingsmogelijkheden

We focussen op (werk)geluk, persoonlijke groei en geven je de kans om je als professional verder te ontwikkelen bij opdrachtgevers.

Eerlijke beloning

Een aantrekkelijk salaris, reiskostenvergoeding, pensioenregeling en genoeg vakantiedagen om weer helemaal op te laden.

Heb je interesse?

We ontvangen graag je cv en motivatiebrief voor 01-08-2025
Wil je eerst meer weten over deze vacature of over Samenvijf? Neem contact op met Ana Rosa via ana@samenvijf.nl of 0621461410.

Sluit de vacature nog niet helemaal aan op jouw profiel? Neem contact met ons op via een open sollicitatie.

Solliciteer hier

We ontvangen graag je cv en motivatiebrief voor 01-08-2025
Wil je eerst meer weten over deze vacature of over Samenvijf? Neem contact op met Ana Rosa via ana@samenvijf.nl of 0621461410.

Sluit de vacature nog niet helemaal aan op jouw profiel? Neem contact met ons op via een open sollicitatie.
Job Alert
Onze aanpak

Het sollicitatieproces

1
Sollicitatie
Leuk! Je hebt je droombaan gevonden en gesolliciteerd. Binnen drie dagen nemen wij contact met je op.
2
Eerste gesprek
We leren je graag beter kennen om te kijken of je ambities aansluiten bij Samenvijf.
3
Gesprek bij de opdrachtgever
Tijdens een persoonlijk gesprek bij de opdrachtgever bespreek je vakinhoudelijke zaken en neem je een kijkje op je toekomstige werkplek.
4
Arbeidsovereenkomst
Hebben we een klik? Dan doen we jou een passend voorstel met mooie arbeidsvoorwaarden.
5
Gefeliciteerd!
Ben je akkoord met de arbeidsvoorwaarden? Welkom bij Samenvijf! We kijken uit naar een mooie samenwerking.

Relevante vacatures

Neem een kijkje tussen onze vacatures en ontdek of er iets passends voor jou tussen zit. Staat je ideale vacature er nu niet tussen? Doe dan een open sollicitatie en schrijf je in bij Samenvijf.

Medewerker DIV

Franeker
24 - 32 uur
MBO
27 juli 2025
Nog 1 dagen om te reageren!

Documentalist

Den Haag
36 uur
HBO/WO
01 augustus 2025
Nog 2 dagen om te reageren!

Documentalist

Den Haag
36 uur
HBO/WO
01 augustus 2025
Nog 2 dagen om te reageren!