Deel deze vacature

Consulent Bijzondere Bijstand

Opleidingsniveau
HBO
Locatie
West Betuwe
Uren
36 uur
Startdatum
01 juli 2025
Reageren t/m
26 juni 2025

Dit ga je doen

Voor onze opdrachtgever zijn wij op zoek naar een Consulent Bijzondere Bijstand. 

Als Consulent Bijzondere Bijstand ben je verantwoordelijk voor de volledige en zelfstandige uitvoering van alle processen rondom bijzondere bijstand binnen de gemeente West Betuwe. Je behandelt aanvragen en begeleidt het onderzoek naar een mogelijke structurele overdracht van de uitvoering aan Werkzaak.

Belangrijkste Taken en Projecten

Reguliere taken:

  • Zelfstandig behandelen, beoordelen en afhandelen van aanvragen voor bijzondere bijstand conform de Participatiewet, gemeentelijk beleid en jurisprudentie.
  • Voeren van intakegesprekken en toetsen van aanvragen op rechtmatigheid, urgentie en doelmatigheid.
  • Opstellen van beschikkingen en verwerken in het administratiesysteem.
  • Adviseren van cliënten over hun rechten, procedures en voorwaarden.
  • Fungeren als aanspreekpunt voor cliënten en interne/externe stakeholders.

Projectmatige taken:

  • Uitvoeren van een beleidsanalyse van de huidige uitvoering en signaleren van verbeterpunten.
  • Optimaliseren van beleid en processen ter voorbereiding op een mogelijke overdracht aan Werkzaak.
  • Ontwikkelen en uitvoeren van een stappenplan voor de integratie van de uitvoering bij Werkzaak.
  • Verzorgen van kennisoverdracht en training van Werkzaak-medewerkers.
  • Signaleren van knelpunten en actief bijdragen aan oplossingen.
  • Rapporteren over voortgang, resultaten en risico’s aan de betrokken partijen.

Specifieke Eisen

  • Volledige zelfstandige uitvoering; er is geen interne ondersteuning beschikbaar.
  • Naleving van wettelijke termijnen en correcte toepassing van wet- en regelgeving is essentieel.
  • Beleidsvoorstellen en procesoptimalisatie moeten aansluiten bij de uitvoeringspraktijk van Werkzaak.
  • Overdracht van kennis en borging binnen Werkzaak is vereist.
  • Heldere, transparante communicatie en tijdige terugkoppeling aan de gemeente.

Samenvijf: detacheren met impact
Samenvijf staat voor een nieuwe manier van werken: we bieden je uitdagend werk bij onze opdrachtgevers en geven je daarnaast iedere week tijd om iets goeds te doen voor de maatschappij. Zo doorbreek jij je routine en heb je een werkweek met meer afwisseling en inspiratie. Samen zorgen we ervoor dat de maatschappij nog mooier wordt. We vertellen je er graag meer over.

Jouw profiel

  • Aantoonbare ervaring als Consulent Bijzondere Bijstand, bij voorkeur bij gemeenten
  • Grondige kennis van de Participatiewet, gemeentelijk beleid en relevante jurisprudentie
  • Ervaring met verander- en overdrachtstrajecten
  • Proactieve en zelfstandige werkhouding, gericht op resultaat
  • Sterke communicatieve vaardigheden; ervaring met training en kennisoverdracht
  • Ervaring met gemeentelijke systemen is een pré

Waarom Samenvijf

Impact maken

We geven je de tijd om iets goeds te doen bij een maatschappelijke organisatie in jouw regio met behoud van salaris (lees meer).

Betrokken werkgever

We vinden een persoonlijke benadering en open communicatie belangrijk. Je staat er op je opdracht nooit alleen voor.

Fijne werksfeer

Je wordt onderdeel van Samenvijf. We scoren een 8,9 op medewerkerstevredenheid (het is hier dus écht leuk! 😉).

Ontwikkelingsmogelijkheden

We focussen op (werk)geluk, persoonlijke groei en geven je de kans om je als professional verder te ontwikkelen bij opdrachtgevers.

Eerlijke beloning

Een aantrekkelijk salaris, reiskostenvergoeding, pensioenregeling en genoeg vakantiedagen om weer helemaal op te laden.

Mylene Kempers

Heb je interesse?

We ontvangen graag je cv en motivatiebrief voor 27-06-2025
Wil je eerst meer weten over deze vacature of over Samenvijf? Neem contact op met Mylene via mylene@samenvijf.nl of +31629416680.

Sluit de vacature nog niet helemaal aan op jouw profiel? Neem contact met ons op via een open sollicitatie.

Solliciteer hier

We ontvangen graag je cv en motivatiebrief voor 27-06-2025
Wil je eerst meer weten over deze vacature of over Samenvijf? Neem contact op met Mylene via mylene@samenvijf.nl of +31629416680.

Sluit de vacature nog niet helemaal aan op jouw profiel? Neem contact met ons op via een open sollicitatie.
Job Alert
Onze aanpak

Het sollicitatieproces

1
Sollicitatie
Leuk! Je hebt je droombaan gevonden en gesolliciteerd. Binnen drie dagen nemen wij contact met je op.
2
Eerste gesprek
We leren je graag beter kennen om te kijken of je ambities aansluiten bij Samenvijf.
3
Gesprek bij de opdrachtgever
Tijdens een persoonlijk gesprek bij de opdrachtgever bespreek je vakinhoudelijke zaken en neem je een kijkje op je toekomstige werkplek.
4
Arbeidsovereenkomst
Hebben we een klik? Dan doen we jou een passend voorstel met mooie arbeidsvoorwaarden.
5
Gefeliciteerd!
Ben je akkoord met de arbeidsvoorwaarden? Welkom bij Samenvijf! We kijken uit naar een mooie samenwerking.

Relevante vacatures

Neem een kijkje tussen onze vacatures en ontdek of er iets passends voor jou tussen zit. Staat je ideale vacature er nu niet tussen? Doe dan een open sollicitatie en schrijf je in bij Samenvijf.

Consulent Inkomen

Raalte
36 uur
HBO
01 september 2025
Reageer alleen vandaag nog!

Consulent Participatie

Purmerend
32 - 36 uur
HBO/WO
18 juli 2025
Reageer alleen vandaag nog!

Consulent Intake Participatiewet

Delft
24 uur
HBO
14 juli 2025
Nog 3 dagen om te reageren!