Deel deze vacature

Deze vacature is gesloten

Klantmanager Zorg/WMO – Oldenzaal

Opleidingsniveau
HBO
Locatie
Oldenzaal
Uren
36 uur
Startdatum
03 april 2023
Reageren t/m
Vacature gesloten

Dit ga je doen

We zoeken voor de gemeente Oldenzaal een Klantmanager Zorg/WMO. 

De Klantmanager Zorg heeft altijd als doel ervoor te zorgen dat inwoners, in alle leeftijdscategorieën, een passend antwoord vinden op hun hulp- en ondersteuningsvragen. De samenwerking met de cliënt en het betrokken netwerk staat hierin voorop, en de klantmanager focust sterk op het inzetten en versterken van de eigen mogelijkheden en verantwoordelijkheden van de cliënt en het betrokken netwerk. Ondersteuning en zorg is maatwerk, en de klantmanager ondersteunt de cliënt en het netwerk bij het vinden van oplossingen en bij het verkrijgen en behouden van regie.

Je gaat te werk met de volgende werkgebieden: 

Werkproces

  • Het fungeren als aanspreekpunt voor inwoners, cliënten, en hun betrokken (professionele) netwerk die (ondersteunings-) vragen of problemen hebben op het gebied van de maatschappelijke deelname of het zelfstandig leven.
  • Het geven van informatie en advies aan inwoners, cliënten en hun netwerk in alle leeftijdscategorieën, op het gebied van wonen, welzijn en zorg
  • Het onderzoeken van zowel de (hulp)vragen en behoeften als de eigen mogelijkheden en het zelf organiserend vermogen van de hulpvrager, door gesprekken te voeren en huisbezoeken af te leggen.
  • Het betrekken van- en samenwerken met collega’s van relevante andere teams of afdelingen, als er sprake is van (ondersteunings)vragen op meerdere gebieden
  • Het professioneel en adequaat signaleren van- en reageren op vermoedens van huiselijk geweld en /of (kinder)mishandeling of andere bedreigingen ten aanzien van de veiligheid van een inwoner/cliënt.
  • Het professioneel en adequaat signaleren van- en oppakken van crisissituaties (bemoeizorg inschakelen, overleg met huisarts en of praktijkondersteuner GGZ e.d.)
  • Het beoordelen en inschatten van de (hulp)vragen m.b.t. het wel of niet organiseren van een multidisciplinair overleg (MDO), het motiveren van deze keuze en vervolgens het organiseren.
  • Het deelnemen aan een familiegroepsplan, evt. georganiseerd door de collega’s van een ander team zoals Jeugd en Werk en inkomen, in geval van gezamenlijke cliënt.
  • Het, op basis van het verrichte onderzoek, inschatten of (ondersteunings-)vragen opgepakt kunnen worden in het voorliggende veld, of dat een maatwerkvoorziening nodig is
  • Het adviseren van het college over- en het organiseren van de eventueel in te zetten (professionele) ondersteuning voor de cliënt op basis van het onderzoek
  • Het voorbereiden en organiseren van een keukentafelgesprek met de inwoner/cliënt om het netwerk in kaart te brengen en door de visie en de werkwijze van de gemeente Oldenzaal uit te leggen. En waarin de eigen kracht en eigen mogelijkheden van de inwoner/cliënt centraal staan en de regie (waar mogelijk) bij de inwoner/cliënt komt te liggen.
  • Het uitvoeren van administratieve taken ten behoeve van registratie, het onderzoeksverslag, de rapportage en dossiervorming conform de daartoe gestelde eisen: het uitwerken volgens de voorschriften van de Wmo, het maken van melding, onderzoeksverslag, rapporten, beschikkingen, zorgmeldingen, etc.
  • Het dragen van de verantwoordelijkheid over de gemaakte inschattingen en adviezen m.b.t. veiligheid en in te zetten hulp en ondersteuning.
  • Het aanvragen van medisch advies ten behoeve van verheldering van de ondersteuningsvraag en het inhoudelijk overleggen met desbetreffende specialist.

Regievoering

  • Het beleggen van de regie bij de cliënt en het netwerk en, waar nodig, ondersteunen bij het verkrijgen en het behouden hiervan
  • Het functioneren als regiehouder vanuit het maatschappelijk plein bij complexe problematiek waarbij ook de Wmo aan de orde is. Opstellen probleemanalyse, plan van aanpak, bewaken voortgang, evalueren, bijstelling en draagt zorg voor afsluiting/ evaluatie van de casus naar cliënt. Weet daarbij de samenwerking te vinden bij het casuscoördinatie. Dit ter voorkoming van erger zoals bijv. huisuitzetting en misbruik van ouderen.
  • Het ondersteunen van de inwoner/cliënt/ het netwerk bij het maken van afspraken met zorgaanbieders over de praktische invulling van de gestelde doelen in het afsprakenoverzicht c.q. onderzoeksverslag.
  • Het ondersteunen van de inwoner/cliënt/ het netwerk bij het evalueren ten behoeve van eventuele verlenging van de indicatie om de doelen die gesteld zijn in het onderzoeksverslag te bereiken.
  • Het houden van regie op de werkprocessen en het coördineren van het verkrijgen van aanvullende informatie, o.a. door aanvullend onderzoek te laten uitvoeren door derden
  • Het ondersteunen van de cliënt en het netwerk bij het maken van afspraken met zorgaanbieders en/of leveranciers over de praktische invulling van de ondersteuning
  • Het monitoren en evalueren van de voortgang van de ondersteuning en zo nodig bijstellen indien noodzakelijk
  • Het ondersteunen van de cliënt en het netwerk tijdens evaluatiemomenten met de cliënt, het netwerk en de betrokken professionals
  • Het houden van overzicht over de situatie van de cliënt en het netwerk om te toetsen of de vanuit de gemeente ingezette financiële middelen adequaat worden ingezet / zijn besteed
  • Het beoordelen of, aan het eind van de ondersteuning, de hulp afdoende is geweest of dat er opnieuw ondersteuning nodig is.
  • Het opstellen van een programma van eisen ten behoeve van de noodzakelijke bouwkundige voorzieningen.
  • Het bewaken van en begeleiden bij de noodzakelijke aanpassingen aan een voorziening (zoals een individueel op maat vervaardigde zitorthese in een rolstoel), d.m.v. het organiseren, bijwonen en leiden van een passing, dit desgewenst in samenwerking met de behandelende sector.
  • En vervolgens het beoordelen van een offerte van de leverancier op inhoudelijke en financiële rechtmatigheid.

Optimalisatie en transformatie

  • Het informeren en adviseren van cliënten en het netwerk over activiteiten en mogelijkheden in het voorliggende veld, in het kader van preventie of ter aanvulling op- of als vervanging van een maatwerkvoorziening (wanneer passend).
  • Het versterken van de zelfredzaamheid van de hulpvrager door aandacht te hebben voor uitbreiding van het sociaal netwerk en door het sociale netwerk te coachen bij het bieden van informele ondersteuning.
  • Het signaleren van knelpunten en het doen van verbetervoorstellen voor de optimalisatie van beleid- en uitvoeringsregels.
  • Het gebruiken van (een zekere) interpretatieruimte door, eventueel samen met collega’s van andere afdelingen of teams, tot creatieve maatwerkoplossingen te komen.
  • Het vertegenwoordigen van de gemeente in externe overleggen en het adequaat uitdragen van de visie en werkwijze van team Zorg.
  • Het bijwonen/ deelname aan externe presentaties.
  • Het afstemmen en adviseren betreffende nieuwbouwprojecten ten aanzien van functie-eisen waar het gaat om dezelfde doelgroep als de cliënten binnen de Wmo.

Kwaliteitsborging

  • Het deelnemen aan casuïstiekbijeenkomsten, teambuilding- en themabijeenkomsten.
  • Het op peil houden van de eigen expertise door trainingen en/of cursussen te volgen over het eigen expertisegebied en door ontwikkelingen op dit gebied te volgen.
  • Het deelnemen aan vergaderingen en overleggen die relevant zijn voor het werk van de klantmanager of voor het belang van de organisatie in bredere zin.
  • Het delen van kennis en het participeren in overleggen met (externe) partijen, zoals andere gemeenten, huisartsen, buurtnetwerken, etc.
  • Het beoordelen van de offerte van de noodzakelijke bouwkundige aanpassingen op inhoudelijke en financiële rechtmatigheid.
  • Het bewaken van en begeleiden bij de noodzakelijke aanpassingen aan een voorziening en vervolgens het beoordelen van een offerte van de leverancier op inhoudelijke en financiële rechtmatigheid.

Samenvijf: tijd voor iets nieuws
Samenvijf staat voor een nieuwe manier van werken: we bieden je uitdagend werk bij onze opdrachtgevers en geven je daarnaast iedere week tijd om iets goeds te doen voor de maatschappij. Zo doorbreek jij je routine en heb je een werkweek met meer afwisseling en inspiratie. Samen zorgen we ervoor dat de maatschappij nog mooier wordt. We vertellen je er graag meer over.

Jouw profiel

  • Je bent in het bezit van een hbo diploma;
  • Je beschikt minimaal over 3 jaar ervaring als WMO consulent bij een gemeente;
  • Je beschikt over kennis van de Wmo en aanverwante wet- en regelgeving zoals de Zorgverzekeringswet, de Wet Langdurige Zorg en de Algemene wet bestuursrecht.

Waarom Samenvijf

Impact maken

We geven je de tijd om iets goeds te doen bij een maatschappelijke organisatie in jouw regio met behoud van salaris (lees meer).

Betrokken werkgever

We vinden een persoonlijke benadering en open communicatie belangrijk. Je staat er op je opdracht nooit alleen voor.

Fijne werksfeer

Je wordt onderdeel van Samenvijf. We scoren een 8,9 op medewerkerstevredenheid (het is hier dus écht leuk! 😉).

Ontwikkelingsmogelijkheden

We focussen op (werk)geluk, persoonlijke groei en geven je de kans om je als professional verder te ontwikkelen bij opdrachtgevers.

Eerlijke beloning

Een aantrekkelijk salaris, reiskostenvergoeding, pensioenregeling en genoeg vakantiedagen om weer helemaal op te laden.

Deze vacature is gesloten

Wil je toch meer weten over deze vacature of over Samenvijf? Neem contact op met via  of .

Sluit de vacature nog niet helemaal aan op jouw profiel? Neem contact met ons op via een open sollicitatie.
Onze aanpak

Het sollicitatieproces

1
Sollicitatie
Leuk! Je hebt je droombaan gevonden en gesolliciteerd. Binnen drie dagen nemen wij contact met je op.
2
Eerste gesprek
We leren je graag beter kennen om te kijken of je ambities aansluiten bij Samenvijf.
3
Gesprek bij de opdrachtgever
Tijdens een persoonlijk gesprek bij de opdrachtgever bespreek je vakinhoudelijke zaken en neem je een kijkje op je toekomstige werkplek.
4
Arbeidsovereenkomst
Hebben we een klik? Dan doen we jou een passend voorstel met mooie arbeidsvoorwaarden.
5
Gefeliciteerd!
Ben je akkoord met de arbeidsvoorwaarden? Welkom bij Samenvijf! We kijken uit naar een mooie samenwerking.

Relevante vacatures

Neem een kijkje tussen onze vacatures en ontdek of er iets passends voor jou tussen zit. Staat je ideale vacature er nu niet tussen? Doe dan een open sollicitatie en schrijf je in bij Samenvijf.

Adviseur aanbesteden en contractmanagement

Bergen op Zoom
32 uur
HBO
01 september 2025
Reageer alleen vandaag nog!

Toezichthouder / directievoerder groen

Roosendaal
32 uur
MBO/HBO
01 september 2025
Reageer alleen vandaag nog!

Klantmanager inkomen met focus op beheer uitkeringen

Oosterhout
36 uur
HBO
01 september 2025
Reageer alleen vandaag nog!

Helaas!

Deze vacature is gesloten...

Maar wees niet getreurd, om het je zo gemakkelijk mogelijk te maken hebben we de meest relevante vacatures voor je bij elkaar gezocht en op een rijtje gezet of kijk bij alle vacatures.

Adviseur aanbesteden en contractmanagement

Bergen op Zoom
32 uur
HBO
01 september 2025
Reageer alleen vandaag nog!

Toezichthouder / directievoerder groen

Roosendaal
32 uur
MBO/HBO
01 september 2025
Reageer alleen vandaag nog!

Klantmanager inkomen met focus op beheer uitkeringen

Oosterhout
36 uur
HBO
01 september 2025
Reageer alleen vandaag nog!